Siirry pääsisältöön

Milja Sarkola: Psykiatrini


Milja Sarkolan uutuusromaanissa Psykiatrini teoksen naispäähenkilö alkaa kuvitella, millaista hänen terapeuttinsa elämä on. Nainen on keski-ikäinen  ja keskiluokkainen, ja elää parisuhteessa juristikumppaninsa Eevan kanssa. Perheeseen kuuluu myös kaksi lasta. Kaikki on sinänsä hyvin, mutta nainen on sairaslomalla, koska kokee suurta merkityksettömyyden tunnetta.

Voisi olla niin, kenties voisi, kuka sen tietää voisiko, että terapeutin elämä on kaikkea muuta kuin merkityksetöntä. Että hänellä on elämästä vankka ote tai ainakin vahvempi ja täydempi ote kuin naisella. Kenties myös sillä, että terapeutti on valkoinen heteromies on osansa asiassa. 

Ehkä terapeutin on myös helpompi tulla toimeen omien tunteidensa ja päänsisäisten ajatustensa kanssa, jotka naiselle aiheuttavat kosolti vaivaa. Että ei oikein osaa sitä lähintäkään ihmistä rakastaa tai ainakaan sillä tavalla täydesti ja mutkattomasti kuin haluaisi. Että on rakkaudessaan kömpelö, huonoina päivinä posliinikaupan norsu.

Koska nainen muistuttaa pitkälti kirjailijaa itseään on psykiatri käyttökelpoinen rakennelma, jonka kautta Sarkola voi tarkastella etäännytetysti erinäisiä kysymyksiä. Psykiatrin suuhun voi panna sanoja, jotka naisen lausumana saattaisivat luoda yhtäläisyysmerkit naisen ja Sarkolan itsensä välille. Näin psykiatri voi - tilanteesta ja lukijasta riippuen - toimia sekä sijaispuhujana että kilpenä mahdollista kritiikkiä vastaan.

"Psykiatri sanoi, että nykyinen muita kontrolloiva ilmapiiri rajoitti ja sensuroi taiteilijoita ja kavensi taiteen mahdollisuuksia toimia yhteiskunnallisen keskustelun herättäjänä."


Sarkola menee mikroskoopilla naisen mieleen, tunteisiin ja käytökseen.  Mitä pidemmälle Sarkolan teosta luin sitä ahdistavammalta se alkoi vaikuttaa. Selitän reaktioni itselleni niin, että Psykiatrini nostaa pintaan nykyajan valkoisen kohinan. Luupin, johon nainen on juuttunut ja josta pois pääseminen vaikuttaa yhä mahdottomammalta. Luupin, joka minulle itsellenikin on valitettavan tuttu.


"Pelottaa, miten tässä elämässä käy. Selviääkö?"


Kuinka paljon helpompaa olisikaan ilman ajattelua, huomaan ajattelevani useampaan kertaan Psykiatrini-romaania lukiessani. Jospa voisikin itsereflektoinnin ja oman mielensä kaivelun lähettää matkaan kuin kirjekyyhkyn, jota ei odota palaavaksi.

Sarkolan romaani on tunnetilallisesti moniääninen. Vakava ja koominen menevät päällekkäin, ovat kuin modernit kirjalliset koppelot, jotka eivät suostu irtoamaan toisistaan. Nainen kertoo salaisesta haaveestaan


"kutsua ystäväpariskunta illalliselle, pariskuntana, viettää ilta nelistään hyvässä seurassa hyvän ruuan kanssa, että tämä edusti minulle hyvää ja onnistunutta elämää, että porvarillisuus oli hyvän elämän perusta."


Porvarillisuus on naiselle sekä syntymälahja että syntymäriivaus, ja se kiinnittyy imukupeilla suomenruotsalaiseen kulttuuriin, jolla on tarjota kosolti rituaaleja lähentyviä sääntöjä ja tapoja elämän elämiseksi oikein. Tyhjyyden tunnetta ne eivät poista, vaikka saattavat sen hetkellisesti peittääkin.

Psykiatrini ei anna minun ottaa itsestään pitävää otetta. Se pakottaa käymään läpi hankalia tunteita ja kysymyksiä, joihin ei ole ratkaisua. Se vetää maton altani. Sätkin lattialla, saatan olla myös alasti.

Miksi tämä kaikki vaiva, jota eläminen vaatii? Voiko taide antaa meille vastauksia? "Voiko taide muuttaa meidän arvojamme ja näkökulmiamme?"

Clarice Lispector kirjoittaa romaaninsa Passio alkusanoissa, että hän olisi mielissään, jos hänen teoksensa lukisivat "vain sellaiset ihmiset, joiden sielu on jo muotoutunut". Minusta tuntuu tuntuu tuntuu, että juuri tälle ihmisryhmälle myös Psykiatrini on antoisinta luettavaa.



Milja Sarkola: Psykiatrini
158 sivua
Teos (2024)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Emilia Männynväli: Toiste en suostu katoamaan

Tässä tekstissä nostan laajimmin esiin Emilia Männynvälin työläiskirjailijoita ja - kirjallisuutta koskevan tekstin. En siksi, että se olisi jotenkin parempi tai tärkeämpi teksti kuin tässä kirjassa olevat muut tekstit, vaan siksi, että haluan kirjata ylös Männynvälin työläiskirjailijoihin ja -kirjallisuuteen liittyviä huomioita. Ennen kasvispihviä kuitenkin muutama yleinen huomio Männynvälin teoksesta. * Toiste en suostu katoamaan -esseekokoelman päättää teksti nimeltä Ruumis puhuu, jossa Männynväli kertoo, miten hän blogikirjoitustensa vuoksi joutui maalitetuksi ja päätti luopua kirjoittamisesta kokonaan. "Saan uhkaussoittoja. Perääni lähdetään kadulla ja minua piiritetään baarissa [...] Autoni päällystetään verellä, paskalla ja jauhelihalla, kahdesti. Ulkonäköäni ja kaikkea minussa arvostellaan internetin täydeltä. Saan sähköposteja, joiden mukaan ansaitsisin kuolla. Joku haaveilee raiskaamisestani. Löydän nimeni ensimmäisenä eliminoitavien maanpettureiden listalta. Olen äärioi

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip

Suomalaiset kirja-aiheiset podcastit

Kuunteletko kirja-aiheisia podcasteja? Omalta osaltani voin todeta, että olen suorastaan riippuvainen niistä, sillä kirja-podcastit ovat mainio tapa pysyä pinnalla sen suhteen, mitä kirjamaailmassa tapahtuu ja vaikka itse olen tosi huono äänikirjojen kuuntelija ainakin toistaiseksi niin podcasteja tulee kuunnelluksi paljonkin. Kuuntelen niitä lähinnä työmatkoilla tai tarkkaan ottaen kuvio menee niin, että kuuntelen podcasteja kävellessä ja sen osan matkasta, jonka matkustan junalla, luen kirjaa. Joku prioriteetti se nyt sentään olla pitää. Ensimmäinen kirja-podcast, jota säännöllisesti aloin kuunnella oli Mellan raderna , joka viime aikoina on jäänyt omassa kuuntelussani valitettavassa määrin Sivumennen -podcastin alle. Mellan raderna on kiinnostava, koska siinä käsitellään vähän eri kirjallisuutta kuin mikä suomalaisessa kirjallisuuskeskustelussa on pinnalla. Juontajista Peppe Öhman on suomenruotsalainen ja Karin Jihde ruotsalainen ja se tekee tästä podcastista oikein piristävän