Siirry pääsisältöön

Astrid Swan: Noitarakastaja


Astrid Swanin Noitarakastaja on romaani, josta niin kovin aluksi pidin. Kuin lupaava ihmissuhde, hurmaantuminen ja äkkiä kamala tunne, kauhu suorastaan, että ei, ei sittenkään. 

Jätin Noitarakastajan yöpöydälleni lepäämään. Oli vaikea tarttua siihen uudestaan. Ehkä en vain osannut lukea tätä romaania oikein. Ehkä olisi pitänyt löytää joku kulma, josta sitä tarkastella, mutta joka pysyi minulta salattuna.

Annika on äiti, toki paljon muutakin, muun muassa runokirjan kirjiottanut nainen, mutta nyt ja tässä ensisijaisesti äiti, joka jättää miehensä ja tyttärensä Leilan. Niin voi käydä, kun tutustuu mieheen, joka vie mukanaan. Vie tässä tapauksessa Kanadaan asti. Tuo sieltä myöhemmin takaisin, tuo taloon maalle. Taloon, jossa mies - D. - heittää Annikan muistikirjan seinään.

Se ei jää siihen, tulee pahempaa. Tietenkin tulee, se on parisuhdeväkivallan laki.

"Toivon, että mosauttaisit kerralla leukaluuni niin hirveään virneeseen, että valuisin melkein kaiken veren ambulanssin ovilla. Silloin olisi selvää, että näin ei voida jatkaa.
Näin ei voi jatkaa."

Juuri niin kuitenkin jatketaan. Annika pysyy D:n rinnalla.

Annika kirjoittaa kirjeitä Leilalle. Ex-mies etsii valtansa siitä, että ei anna äidin kirjeitä tyttärelle. Kosto, joka on ihan väärin suunnattu.


Swan käsittelee vaikeaa aihetta. Lapsensa hylkäävää äitiä ja sitä, mitä äidin teko tyttärelle aiheuttaa. Minkälaiset haavat ja mustelmat jättää. Miten äidin puuttuminen Leilan elämästä muuttuu syömishäiriöksi. Annika ei siitä tiedä, kuten ei mistään muustakaan tyttärensä elämässä.

Teos nostaa esiin kuuluvalla äänellä kysymyksen siitä, mihin äidillä on oikeus. Mitä äiti saa tehdä, mitä valita? 

Annikan ja kirjailijan äänet sekoittuvat. Kun teoksessa kommentoidaan kirjoittamiseen liittyviä hankaluuksia maistuu autofiktiolta. Ja juuri tässä kohtaa lasken Noitarakastajan käsistäni pidemmäksi aikaa.


"Käsikirjoitukseni on liian hajanainen. Onko minulla edes romaanin kirjoittamiseen vaadittavaa pitkäjänteisyyttä?"

[...]

"Pahinta on silloin kun kirjoittamisen himo katoaa. Esseissä osaan jotenkin pysytellä oman todellisuuteni rajapinnalla."

[...]

"Kohta voisin lähettää luettavaa kustantamoon. Uskon, että siellä yllätyttäisiin."


Annikan ääni, kertojan ääni, Astrid Swanin ääni - jotenkin ne menevät päällekkäin ja limittäin. 

Pohdinnalliset, esseekerrontaa kohti kurkottavat osuudet voisi kuitata käyttämällä tästä romaanista nimeä hybridi. En tee niin. Jään ihmettelemään, mitä kirjoittamispohdinnat ja mm. Chris Krausin teokseen I love Dick liittyvät pohdinnat tässä teoksessa tarkoittavat. 

Kertoja - vaiko Swan - haluaa olla kuten Kraus. Kirjoittaa, kuten tämä.

"Haluan kirjoittaa yhtä hankalan kirjan. Siis jos tämä on hankalaa.
Haluan raivata itselleni mahdollisuuden. Näytän mihin pystyn."


En löydä Noitarakastajan tavasta olla olemassa yhteyksiä Krausin loistavaan I love Dickiin. Minulle kirjoittamiskommentaarit näyttäytyvät darglingseina, joita ei ole maltettu tappaa. 

Noitarakastajan tarina on tarinana vahva ja ulotteinen. Miksi pohdinnat, jotka vaikuttavat lähinnä kasvaimilta itse tarinan lihassa?


Noitarakastajassa kuljetaan pitkälle tulevaisuuteen. Vuosiin, jotka ovat tästä hetkestä kaukana edessä päin ja jolloin kirjan henkilöt ovat jo paljon vanhempia. Vuodet kuluvat, ihmiset vanhenevat ja äkkiä onkin jo vuosi 2068. Sukupolvet vaipuvat unholaan.



Astrid Swan: Noitarakastaja
346 sivua
Kustantamo S&S (2024)

Kannen kuva: Emma Ainala



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lauri Viita: Betonimylläri ja muita runoja - BAR Finland, 12

Jos nyt kävisi niin, että Alepan kassajonossa joku väittäisi, että Lauri Viidan Betonimylläri on paras koskaan Suomessa julkaistu esikoisteos, en alkaisi väittämään vastaan. Kirjan takakannesta löytyy seuraavia mainintoja: "Todella alkuperäinen, omalaatuinen kyky" (Lauri Viljanen, HS) "Hehkuvaa laavaa, joka vyöryy vastustamattoman sisäisen paineen alta." (Holger Lybäck, Finsk Tidskrift) "Suurta voi syntyä odottamatta, ja tässä näyttää tapahtuneen nousu suoraan huipulle." (Hämeen kansa) * Viidan esikoiskokoelman tyyppipiirteitä on runonsisäinen liikehdintä, jossa ylevä ja suuri muuttuu arkipäiväiseksi ja konkreettiseksi tai vaihtaa paikkaa usemman kerran.  Runo 'Alfhild' alkaa säkeillä: Äidit vain, nuo toivossa väkevät, Jumalan näkevät Ja päättyy säkeisiin: Niin suuri on Jumalan taivas ja maa, oi lapseni rakastakaa Näiden ylevien ja perinteisenkuuloisten säkeiden välissä isä ja äiti kulkevat peräkanaa ja morsiuspari ostaa p

Emilia Männynväli: Toiste en suostu katoamaan

Tässä tekstissä nostan laajimmin esiin Emilia Männynvälin työläiskirjailijoita ja - kirjallisuutta koskevan tekstin. En siksi, että se olisi jotenkin parempi tai tärkeämpi teksti kuin tässä kirjassa olevat muut tekstit, vaan siksi, että haluan kirjata ylös Männynvälin työläiskirjailijoihin ja -kirjallisuuteen liittyviä huomioita. Ennen kasvispihviä kuitenkin muutama yleinen huomio Männynvälin teoksesta. * Toiste en suostu katoamaan -esseekokoelman päättää teksti nimeltä Ruumis puhuu, jossa Männynväli kertoo, miten hän blogikirjoitustensa vuoksi joutui maalitetuksi ja päätti luopua kirjoittamisesta kokonaan. "Saan uhkaussoittoja. Perääni lähdetään kadulla ja minua piiritetään baarissa [...] Autoni päällystetään verellä, paskalla ja jauhelihalla, kahdesti. Ulkonäköäni ja kaikkea minussa arvostellaan internetin täydeltä. Saan sähköposteja, joiden mukaan ansaitsisin kuolla. Joku haaveilee raiskaamisestani. Löydän nimeni ensimmäisenä eliminoitavien maanpettureiden listalta. Olen äärioi

Rakas Viro -haaste -jatkuu kunnes 100 panosta kasassa

Elämässä on ihan tarpeeksi haastetta ilman uusiakin haasteita, mutta siitä huolimatta en voi vastustaa kiusausta perustaa viroaiheista haastetta. Kyllä sitä nyt yhden haasteen verran pitää rakkaan naapurin synttäreitä juhlia. Tehdäänpäs tämä nyt mahdollisimman helpoksi eli homma menee niin, että Rakas Viro-haasteeseen voi osallistua millä tahansa Viroon liittyvällä panoksella, kunhan kertoo asiasta tämän postauksen kommenteissa / somessa. Voi lukea virolaisia kirjoja, novelleja ja runoja. Katsoa virolaisia elokuvia. Käydä Virossa teatterissa tai muussa häppeningissä. Käydä virolaisten taiteilijoiden näyttelyissä. Matkustaa Viron ja kirjoittaa siitä matkakertomuksen. Ottaa valokuvan jostain virolaisesta kohteesta. Halata virolaista  ystävää. Käydä Eeestin herkussa ostamassa possulimua. Äänestää Viroa Euroviisuissa. Tai mitä nyt keksitkin. Ilmoita osallistumisestasi ja panoksestasi tämän haasteen kommenteissa. Nostan panokset tähän varsinaiseen post