Siirry pääsisältöön

Jukka Viikilä: Hiekkalinnat


Mitenköhän minun tällä kertaa kävisi Jukka Viikilän romaanin seurassa? Hieman pelonsekaisin tuntein lähdin lukemaan Hiekkalinnoja, sillä aiemmat kokemukseni hänen romaaniensa parissa kuumottelivat.

Akvarelleja Engelin kaupungista voitti paitsi Finlandian, nousi suureksi lukuyleisön suosikiksi. Minä taas, noh, en ihan sen loveen langennut. Viikilä on sanonut, että hän salakuljetti runoutta Akvarelleihin ja vaikka tämä tuntuu ajatuksensa aivan loistavalta osoittautui se kohdallani myös kiveksi, johon kompastelin. Kaunista kieltä. Todellakin kaunista kieltä, jonka ytimeen en kuitenkaan päässyt.

Taivaallinen vastaanotto voitti sekin Finlandian ja sen vastaanotto oli ristiriitaisempaa kuin Akvarellien. Minä taas pidin, vallan hirmuisesti pidinkin. Omien sanojeni mukaan muistaakseni pidin Taivaallista vastaanottoa noin tuhat kertaa parempana kuin Akvarelleja. Epäilin, että sen vuoksi se ei voittaisi Finlandiaa. Että se olisi liian hyvä (ja epäkaupallinen) voittaakseen. Toisin kävi.

Hiekkalinnat on Akvarellien ja Taivaallisen vastaanoton sekoitus. Lapsi, jossa on piirteitä kummaltakin vanhemmalta ja joka kasvaessaan muuttuu omaksi ainutlaatuiseksi itsekseen.  

Ehkä olen lukijana muuttunut, sillä siinä missä Akvarellien runollisimmat lauseet jäivät vieraiksi, kolisevat ne Hiekkalinnan kohdalla vallan mainiosti. Toki Viikilä uutuudessaan pitää huolta siitä, että teoksessa ei kuljeta pelkästään pitkin lauseopillista kauneuslinjaa, vaan välillä vastassa on melkoisen suorasukaisia purskahduksia, jotka varmasti koettelevat fiinimpään estetiikkaan mieltyneitä. Kirjailijaa mahtanee hymyillä vähintäänkin sisään päin. Katsokaas, tällaistakin tulin kirjoittaneeksi. Mitäs tästä sanotte?


Hiekkalinnat on rakkausromaani. Nuorehko, kirjailijaksi haluava nainen on muuttanut isältään perimäänsä taloon Pärnuun, jonne hänen isänsä ikäinen naimisissa oleva miesrakastettu rakentaa taloa. Tässä kohtaa voisi napata esiin Freudin ja alkaa pohtia, onko rakastettu - Juhani nimeltään - naiselle isän korvike. Voisi, mutta ei napata. Muistikirjaani olen kirjoittanut: siirretty insesti ja lisännyt noiden sanojen perään kysymysmerkin.

Kun mietin lukemaani jälkikäteen romaanin päähenkilöt alkavat häipyä taustalle. Etualalle nousee tunnelma ja teoksen rakenne. En silti ole varma, mikä on kerrottua ja minkä olen lukiessani tarinaan lisännyt. Juotiinko viiniä paljon? Entä kahvia? Ainakin nainen on kahvilassa töissä. Rannalla käveltiin, tuultakin taisi olla. Oliko kenties sumuakin?

Hiekkalinnat on kerrottu naisen näkökulmasta, joka jo sinänsä on mielenkiintoinen valinta Viikilältä. Juhanin osana on tulla tarkastelluksi, olla kohteena. Nainen pohtii rakkautta, sen olemusta, omaa asemaansa Juhanin elämässä. Naisen ystävän mielestä nainen on "Juhanin parisuhteen laajennusosa".

Ovatko rakkaussuhteet hiekkalinnoja, joita iso aalto vaanii?

"Rakastamisen muodoista vaikein on se, jossa tunne ei synny enää tavattaessa, vaan ainoastaan kun toinen on poissa."

Rakastaminen on rakastamisen harjoittamista, työtä.

Rakastaminen on pakopaikka elämän tyhjyydestä.

"Haluaisin olla osa tarinaa jossa on runouden paino, ettei kaikki aina vain puhaltuisi tyhjäksi."

Viikilä hurmaa kielellä, viettelee sillä kuin rakastaja konsanaan. Rakkauden monet puolet levittyvät lukijan ympärille. Kietovat kädet, halaus. Toisen ihmisen perimmäinen saavuttamattomuus.

"Olemme kaikki se mitä osaamme kuvitella. Se mikä on kuvittelumme ulkopuolella on toinen ihminen."


Pitkin teosta on ripoteltu kursivoituja "myöhempää varten" -mainintoja. Ne luovat tunteen, että nainen kirjoittaa hänen ja Juhanin tarinaa tässä ja nyt, ja että 'myöhempää varten' merkintöihin hän aikoo palata joskus tulevaisuudessa ja täydentää niitä. Että nämä maininnat ovat nopeita muistiin merkintöjä unohduksen estämiseksi ja että juuri nyt ei ole oikea aika tarttua niihin, koska niiden käsittely vaatisi enemmän kuin kirjoittamisen hetkellä on mahdollista.

Hiekkalinnat on fragmentaarinen ja kappaleiden välinen tyhjä tilaa tekee lukijassa omaa työtään. Pysähdyttää ja laajentaa, antaa tekstille painoa. Antaa lauseiden hengittää vielä senkin jälkeen, kun ne on jo luettu.

Teoksen lopussa keikahtaa. Aika tärähtää. Paljon on unohtunut, painunut niin syvälle mieleen, että sitä ei enää ole mahdollista kairata esiin. Muisti, tuo epäluotettava kumppani, nostaa esiin asioita oman tavoittamattoman logiikkansa - vaiko sen puutteen - mukaisesti. On se, mitä tapahtui. On se, jonka muistaa. Eivätkä nämä kaksi ole erotettavissa toisistaan.


Viikilä on kirjoittanut jälleen hienon romaanin, jonka lauseet paikoin melkein hipaisevat banaalia siihen kuitenkaan sortumatta. 



Jukka Viikilä: Hiekkalinnat
170 sivua
Otava (2024)

                               

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lauri Viita: Betonimylläri ja muita runoja - BAR Finland, 12

Jos nyt kävisi niin, että Alepan kassajonossa joku väittäisi, että Lauri Viidan Betonimylläri on paras koskaan Suomessa julkaistu esikoisteos, en alkaisi väittämään vastaan. Kirjan takakannesta löytyy seuraavia mainintoja: "Todella alkuperäinen, omalaatuinen kyky" (Lauri Viljanen, HS) "Hehkuvaa laavaa, joka vyöryy vastustamattoman sisäisen paineen alta." (Holger Lybäck, Finsk Tidskrift) "Suurta voi syntyä odottamatta, ja tässä näyttää tapahtuneen nousu suoraan huipulle." (Hämeen kansa) * Viidan esikoiskokoelman tyyppipiirteitä on runonsisäinen liikehdintä, jossa ylevä ja suuri muuttuu arkipäiväiseksi ja konkreettiseksi tai vaihtaa paikkaa usemman kerran.  Runo 'Alfhild' alkaa säkeillä: Äidit vain, nuo toivossa väkevät, Jumalan näkevät Ja päättyy säkeisiin: Niin suuri on Jumalan taivas ja maa, oi lapseni rakastakaa Näiden ylevien ja perinteisenkuuloisten säkeiden välissä isä ja äiti kulkevat peräkanaa ja morsiuspari ostaa p

Rakas Viro -haaste -jatkuu kunnes 100 panosta kasassa

Elämässä on ihan tarpeeksi haastetta ilman uusiakin haasteita, mutta siitä huolimatta en voi vastustaa kiusausta perustaa viroaiheista haastetta. Kyllä sitä nyt yhden haasteen verran pitää rakkaan naapurin synttäreitä juhlia. Tehdäänpäs tämä nyt mahdollisimman helpoksi eli homma menee niin, että Rakas Viro-haasteeseen voi osallistua millä tahansa Viroon liittyvällä panoksella, kunhan kertoo asiasta tämän postauksen kommenteissa / somessa. Voi lukea virolaisia kirjoja, novelleja ja runoja. Katsoa virolaisia elokuvia. Käydä Virossa teatterissa tai muussa häppeningissä. Käydä virolaisten taiteilijoiden näyttelyissä. Matkustaa Viron ja kirjoittaa siitä matkakertomuksen. Ottaa valokuvan jostain virolaisesta kohteesta. Halata virolaista  ystävää. Käydä Eeestin herkussa ostamassa possulimua. Äänestää Viroa Euroviisuissa. Tai mitä nyt keksitkin. Ilmoita osallistumisestasi ja panoksestasi tämän haasteen kommenteissa. Nostan panokset tähän varsinaiseen post

Emilia Männynväli: Toiste en suostu katoamaan

Tässä tekstissä nostan laajimmin esiin Emilia Männynvälin työläiskirjailijoita ja - kirjallisuutta koskevan tekstin. En siksi, että se olisi jotenkin parempi tai tärkeämpi teksti kuin tässä kirjassa olevat muut tekstit, vaan siksi, että haluan kirjata ylös Männynvälin työläiskirjailijoihin ja -kirjallisuuteen liittyviä huomioita. Ennen kasvispihviä kuitenkin muutama yleinen huomio Männynvälin teoksesta. * Toiste en suostu katoamaan -esseekokoelman päättää teksti nimeltä Ruumis puhuu, jossa Männynväli kertoo, miten hän blogikirjoitustensa vuoksi joutui maalitetuksi ja päätti luopua kirjoittamisesta kokonaan. "Saan uhkaussoittoja. Perääni lähdetään kadulla ja minua piiritetään baarissa [...] Autoni päällystetään verellä, paskalla ja jauhelihalla, kahdesti. Ulkonäköäni ja kaikkea minussa arvostellaan internetin täydeltä. Saan sähköposteja, joiden mukaan ansaitsisin kuolla. Joku haaveilee raiskaamisestani. Löydän nimeni ensimmäisenä eliminoitavien maanpettureiden listalta. Olen äärioi