Siirry pääsisältöön

Elina Airio: Hekuma


En täysin lämmennyt Elina Airion esikoisteokselle Metsässä juoksee nainen (Gummerus 2022), vaikka siitä paljon hyvää ja kiinnostavaa löysinkin. 

Hekuman kohdalla on toisin. Sen taustalla tykyttää painostava, naisen aggressiota täynnään oleva suoni. Sitä vasten asettuu gerbera, josta tulee naiselle pakkomielle, jonka avulla hän pyrkii hallitsemaan sisäistä kaaostaan ja sen tuottamia väkivaltaisia ajatuksia.  

Kukat ja niiden edustajana erityisesti gerbera ovat naisen vihanhallintakeino. 

Kukat saavat osansa. Ne ovat "kimuleja", "horoja" ja "saatanan lutkia". "Vaaleanpunaisia kuin tytön pillu". 

Yhtäkkinen epätavallinen kukkiin liitetty ilmaisu muistuttaa paikoin Jukka Viikilän tavasta kirjoittaa teoksessa Hiekkalinnat, jossa siinäkin tekstiä pilkkoo yllättävä rivous.

Hekuman graafinen ulkoasu, sen tasaamattomat ja usein lyhyet kappaleet luovat uhkaa tihkuvan jännitteen. Ilmava kohtaa painostavan kuin tummien pilvien jylhästi synkentämä taivas viattoman auringonpaisteisen päivän. Jos kohotat katseesi pilviin, ajatuksiisi ei voi olla hiipimättä tunne, että kohti synkkää ollaan menossa.


Ja Airion kieli. Miten hienoja tunnelman vaihdoksia tapahtuu ihan muutamassa lauseessa. Väliin jopa yhden lauseen sisällä.

"Kannan sen [gerberan] rintojani ja leukaani vasten kuten olen rakkaani kantanut, kolmet lapseni ja niiden surusilmät, kaikki kopioita toisistaan. Puolisoni, joka on hyvä ja hieno ihminen. Kannan, kuten olen kantanut kaikki niiden luita katkoneet, kauheat aikeet. Kannan sen kuten viimeisiä keinoja kannetaan, sydämen kammiot läpättäen, luvaten hyvää."

Kantamista varten on äidit tehty. Vaan jos äiti ei jaksakaan kantaa. Jos äiti ajautuu yhä syvemmälle verenvärisenä hehkuvaan raivoonsa. 


Airion kieli on vahvaa. Tapa, jolla lauseet etenevät yllättävä. Kasvit, eläimet ja ihmiset - niiden väliset rajat kyseenalaistuvat ja limittyvät.

Naisen - sen äidin - pahoinvointi kasvaa. Veitset ja sakset on parasta pitää piilossa. Ihan vaan kaiken varalta.

Keinoja on. Ohjeita on.
Mihin ne riittävät, kun se, mikä sisimmässä kiehuu jatkaa kiehumistaan.


Airio on vahvasti omaääninen kirjoittaja ja Hekumassa hän potkaisee rangaistuslaukauksen suoraan äitiyden maaliin.

Hekumaa hallitsee fantastinen elementti, jossa reaalimaailma ja selittämätön kohtaavat nimettömällä kujalla, jota on turha etsiä kartoista. Airio malttaa sanoa vain välttämättömän ja näin se, josta ei suoraan puhuta pääsee osoittamaan riehuvan voimansa.



Elina Airio: Hekuma
135 sivua
Gummerus (2024)








Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lauri Viita: Betonimylläri ja muita runoja - BAR Finland, 12

Jos nyt kävisi niin, että Alepan kassajonossa joku väittäisi, että Lauri Viidan Betonimylläri on paras koskaan Suomessa julkaistu esikoisteos, en alkaisi väittämään vastaan. Kirjan takakannesta löytyy seuraavia mainintoja: "Todella alkuperäinen, omalaatuinen kyky" (Lauri Viljanen, HS) "Hehkuvaa laavaa, joka vyöryy vastustamattoman sisäisen paineen alta." (Holger Lybäck, Finsk Tidskrift) "Suurta voi syntyä odottamatta, ja tässä näyttää tapahtuneen nousu suoraan huipulle." (Hämeen kansa) * Viidan esikoiskokoelman tyyppipiirteitä on runonsisäinen liikehdintä, jossa ylevä ja suuri muuttuu arkipäiväiseksi ja konkreettiseksi tai vaihtaa paikkaa usemman kerran.  Runo 'Alfhild' alkaa säkeillä: Äidit vain, nuo toivossa väkevät, Jumalan näkevät Ja päättyy säkeisiin: Niin suuri on Jumalan taivas ja maa, oi lapseni rakastakaa Näiden ylevien ja perinteisenkuuloisten säkeiden välissä isä ja äiti kulkevat peräkanaa ja morsiuspari ostaa p

Rakas Viro -haaste -jatkuu kunnes 100 panosta kasassa

Elämässä on ihan tarpeeksi haastetta ilman uusiakin haasteita, mutta siitä huolimatta en voi vastustaa kiusausta perustaa viroaiheista haastetta. Kyllä sitä nyt yhden haasteen verran pitää rakkaan naapurin synttäreitä juhlia. Tehdäänpäs tämä nyt mahdollisimman helpoksi eli homma menee niin, että Rakas Viro-haasteeseen voi osallistua millä tahansa Viroon liittyvällä panoksella, kunhan kertoo asiasta tämän postauksen kommenteissa / somessa. Voi lukea virolaisia kirjoja, novelleja ja runoja. Katsoa virolaisia elokuvia. Käydä Virossa teatterissa tai muussa häppeningissä. Käydä virolaisten taiteilijoiden näyttelyissä. Matkustaa Viron ja kirjoittaa siitä matkakertomuksen. Ottaa valokuvan jostain virolaisesta kohteesta. Halata virolaista  ystävää. Käydä Eeestin herkussa ostamassa possulimua. Äänestää Viroa Euroviisuissa. Tai mitä nyt keksitkin. Ilmoita osallistumisestasi ja panoksestasi tämän haasteen kommenteissa. Nostan panokset tähän varsinaiseen post

Emilia Männynväli: Toiste en suostu katoamaan

Tässä tekstissä nostan laajimmin esiin Emilia Männynvälin työläiskirjailijoita ja - kirjallisuutta koskevan tekstin. En siksi, että se olisi jotenkin parempi tai tärkeämpi teksti kuin tässä kirjassa olevat muut tekstit, vaan siksi, että haluan kirjata ylös Männynvälin työläiskirjailijoihin ja -kirjallisuuteen liittyviä huomioita. Ennen kasvispihviä kuitenkin muutama yleinen huomio Männynvälin teoksesta. * Toiste en suostu katoamaan -esseekokoelman päättää teksti nimeltä Ruumis puhuu, jossa Männynväli kertoo, miten hän blogikirjoitustensa vuoksi joutui maalitetuksi ja päätti luopua kirjoittamisesta kokonaan. "Saan uhkaussoittoja. Perääni lähdetään kadulla ja minua piiritetään baarissa [...] Autoni päällystetään verellä, paskalla ja jauhelihalla, kahdesti. Ulkonäköäni ja kaikkea minussa arvostellaan internetin täydeltä. Saan sähköposteja, joiden mukaan ansaitsisin kuolla. Joku haaveilee raiskaamisestani. Löydän nimeni ensimmäisenä eliminoitavien maanpettureiden listalta. Olen äärioi