Siirry pääsisältöön

Katja Raunio: Viime ajat


Katja Raunion edelliset romaanit Käy kaikki toteen ja Sinun päiväs koittaa ovat opettaneet minulle, että Raunion kirjoja lukiessa vastaan saattaa tulla odottamattomia ja yllättäviä juttuja, niin asioita kuin ihmisiäkin.

Olin siis varautunut.

Uutuusteoksessaan Viime ajat Raunio kuvaa nuorten aikuisten kamppailua erinäisten ongelmien ja näköalattomalta tuntuvan tulevaisuuden puristuksessa. Kuten teoksen väliin sijoittuvat valokuvat raunioituneista rakennuksista muistuttavat on taustalla jatkuvasti Venäjän hyökkäyssota Ukrainaa vastaan ja sen mukanaan tuoma epävarmuus maailman tilasta.

Eikä unohdeta, että ihminenkin on talo, jonka seinät ottavat elämän pommituksessa osumaa.


Viime ajat on kerrottu sinä-muodossa. Mitä tästä kerrontaratkaisusta seuraa? Seuraa muun muassa kolminkertainen paikanta/uminen.

Seuraa ensinnäkin se, että teoksen päähenkilön asema kerronnan kohteena korostuu. Seruraa toiseksi se, että syntyy paralleeli päähenkilön asemaan hänen arjessaan, jossa hän jatkuvasti joutuu erinäisten miesten lähestymisen kohteeksi. Seuraa kolmannen kohteena olemisen muodon korostuminen, kun nainen on töissä museon asiakaspalvelussa. 


"Kysyt, onko hän pistänyt merkille, että sellaiset asiakaspalvelijat, joiden tehtävänä on tuppautua asiakkaan seuraan, liittymämyyjät, sähkösopimusmyyjät, ovat nuoria miehiä. Sen sijaan asiakaspalvelijat, joiden tehtävänä on odottaa tiskin takana, olla asiakkaan käytettävissä, ovat nuoria naisia." 

(kursivointi Raunion)


Joskus, kuten vaikka juuri nyt, tekisi kirjasta kirjoittaessani mieli jättää rauhaan aihepiiri, joka tärkeydestään huolimatta on sotkuinen ja hankala ja jota kohti meneminen hermostuttaa. Astun nyt tähän soosiseen maastoon. 


Päähenkilö asuu kimppakämpässä taidekämppiksen ja vakuutuskämppiksen kanssa. Hän asuu liian kalliisti, mutta ei voi vastustaa asunnon kauneutta, sen "karmeihin veistettyjä ovia, suuria ikkunoita, vanhoja kaapinvetimiä".

Nyt ne huutavat: ei ole ihmisoikeus asua esteettisesti kauniissa asunnossa. Muuta halvempaan. 


Päähenkilöllä on salaisuus. Häpeää tuottava velka, josta hän on hipi hiljaa.

Nyt ne huutavat: oma vika oma vika oma vika.


Päähenkilö sinnittelee osaaikatyössä, koska hän haluaa pitää yllä tuntemusta siitä, että hän on matkalla kohti parempaa, että hänen jo vuosia kesken olleet opintonsa jatkuvat vielä. 

Nyt ne huutavat: mene kokopäivätöihin luuseri.


Työelämä on hierarkiaa täynnä. Suosikkijärjestelmät rulettavat. 

Pomomies ripottelee kostonsiemeniä taskuistaan. 

Alistaminen on niin mukavaa ja tyydyttävää, kun itsellä on turvattu asema.

Nyt ne huutavat: Jos ei miellytä, olet helposti korvattavissa. Kyllä sitä ennenkin jaksettiin. Älä ole hiutale.


Raunion työelämäkuvaukset saavat överejä ja  absurdejakin muotoja. Kun museossa vietetään syysnäyttelyn avajaisia ja pullot tyhjenevät kiivaseen tahtiin minä tunnen kuinka vauhti kiihtyy ... monen tunnin päässä aamu on 


Kehitysromaani on rakastettu (ja väliin vihattukin) lempilapseni, koska tuskin mikään on niin kiinnostavaa kuin sen tarkastelu, miten ihminen muotoutuu ja pyrkii löytämään ja ottamaan paikkansa maailmassa. 

Vaikka Viime ajat ei ole kehitysromaani, sen sisuksia polttaa tälle genrelle ominainen kysymys siitä, miten tulisi elää ja olla. Miten voisi elää ja olla. Miten saa elää ja olla. Mistä pitää kiinni, mistä luopua, mitä kohden suunnata. Miten tehdä valintoja, joiden myötä voisi kokea elämänsä arvokkaaksi.


"Sehän sinua eniten vaivaa. Sinä et ole tärkeä." 

Se meitä vaivaa. Ei kukaan meistä ole tärkeä.



Raunio sanoittaa nuorten kaupunkilaisten elämän huteruuden ja harsoisen teräksen. Viime ajat puristaa syliinsä, eikä päästä. Ei pahasta. Ei hyvästä. 

Sinun päiväs koittaa -romaanissa Raunio kuvaa "suurmies" Anton Harmajaa (pyydän anteeksi suurmiehen ympärille lisäämiäni lainausmerkkejä) ja hänen poliittisia pyrkimyksiään  uuvuksiin asti. Viime ajat suo päähenkilölleen vain reilut sata sivua. Arvojärjestys, se se pitää maailmassa olla. Ja kenties ironia. Kenties sarkasmi.



Katja Raunio: Viime ajat

120 sivua

Teos (2023)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Emilia Männynväli: Toiste en suostu katoamaan

Tässä tekstissä nostan laajimmin esiin Emilia Männynvälin työläiskirjailijoita ja - kirjallisuutta koskevan tekstin. En siksi, että se olisi jotenkin parempi tai tärkeämpi teksti kuin tässä kirjassa olevat muut tekstit, vaan siksi, että haluan kirjata ylös Männynvälin työläiskirjailijoihin ja -kirjallisuuteen liittyviä huomioita. Ennen kasvispihviä kuitenkin muutama yleinen huomio Männynvälin teoksesta. * Toiste en suostu katoamaan -esseekokoelman päättää teksti nimeltä Ruumis puhuu, jossa Männynväli kertoo, miten hän blogikirjoitustensa vuoksi joutui maalitetuksi ja päätti luopua kirjoittamisesta kokonaan. "Saan uhkaussoittoja. Perääni lähdetään kadulla ja minua piiritetään baarissa [...] Autoni päällystetään verellä, paskalla ja jauhelihalla, kahdesti. Ulkonäköäni ja kaikkea minussa arvostellaan internetin täydeltä. Saan sähköposteja, joiden mukaan ansaitsisin kuolla. Joku haaveilee raiskaamisestani. Löydän nimeni ensimmäisenä eliminoitavien maanpettureiden listalta. Olen äärioi

Suomalaiset kirja-aiheiset podcastit

Kuunteletko kirja-aiheisia podcasteja? Omalta osaltani voin todeta, että olen suorastaan riippuvainen niistä, sillä kirja-podcastit ovat mainio tapa pysyä pinnalla sen suhteen, mitä kirjamaailmassa tapahtuu ja vaikka itse olen tosi huono äänikirjojen kuuntelija ainakin toistaiseksi niin podcasteja tulee kuunnelluksi paljonkin. Kuuntelen niitä lähinnä työmatkoilla tai tarkkaan ottaen kuvio menee niin, että kuuntelen podcasteja kävellessä ja sen osan matkasta, jonka matkustan junalla, luen kirjaa. Joku prioriteetti se nyt sentään olla pitää. Ensimmäinen kirja-podcast, jota säännöllisesti aloin kuunnella oli Mellan raderna , joka viime aikoina on jäänyt omassa kuuntelussani valitettavassa määrin Sivumennen -podcastin alle. Mellan raderna on kiinnostava, koska siinä käsitellään vähän eri kirjallisuutta kuin mikä suomalaisessa kirjallisuuskeskustelussa on pinnalla. Juontajista Peppe Öhman on suomenruotsalainen ja Karin Jihde ruotsalainen ja se tekee tästä podcastista oikein piristävän

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip