Siirry pääsisältöön

Jaana Seppänen: Outokuoriaiset (Yritys tämänhetkiseksi omakuvaksi)


"Kielellisessä itsetyydytyksessä on kirjoittamisen ainainen valhe."

 Jaana Seppäsen esseekokoelma Outokuoriaiset ei ole teos, joka trendaisi kirjoja käsittelevillä somealustoilla. Se on siihen aivan liian hankala. Se on ikään kuin oma kuplansa, eikä tavoittele lukijoidensa myötäkarvaista silitystä.

Outokuoriaisten lukeminen aiheuttaa epämukavuutta, mutta yhtä lailla riemua siitä, miten taidokkaasti Seppänen kirjoittaa. Niin. Todellakin. Jaana Seppänen laittaa likoon niin sielunsa kuin kroppansakin. Kyllähän hän tietää, varmasti tietää, että se, mitä ja miten hän kirjoittaa karkoittaa lukijoita. 

Seppänen hylkää esseissään sisäsiisteyden ja poliittisen korrektiuden. Hän on kosiskelematon, ylpeästi räyhähenki. Seppästä lukiessani mieleeni tuli usemmankin kerran muistikuva virolaisesta performanssitaiteilija Maria Metsalusta Elielin aukiolla. Kun näin Metsalun, en ensin tiennyt, mistä on kyse. Oliko tuo nainen joku sekopäinen känniääliö, joka tukka takussa ja vähissä vaatteissa työnteli kärryjä ja pyöri kylmässä kuraisessa maassa? Tajusin todistavani performanssia vasta, kun huomioni kiinnittyi hänen takkiinsa, jossa luki Metsalu. 

Seppänen määrittelee kirjoituksensa autofiktioksi, jonka tunnuspiirteena on, että se etenee omalla f(r)iktiollaan ja kirjoittaja kirjoittaa itsestään. F(r)iktiota Seppäsen teksteissä todellakin on. Vähän väliä hankaa. Voiteluaineet on poistettu. Seppänen ei välitä lukijasta tai hänen tunteistaan. Hän haluaa "hävittää itsensä kirjoittamalla itsestään." Hän ei kirjoita mihinkään sukupuoleen liittyneenä, vaan ihmisenä. Naisista kirjoittaminen ja naisena kirjoittaminen on Seppäselle lähinnä noloa. Feministille hänen tekstinsä lukeminen ei tosiaankaan ole ongelmatonta.

"[k]irjoittamiseni lähtee kitkasta ja konfliktista, se lähtee hengen haukkomisesta, ruumiistani, riidanhalustani, itseruoskinnasta. ... Tämä on rakastumista, psykoottista hehkua, joka panee tekemään ja sanomaan sellaista, jossa oma minä räjähtää kappaleiksi. Niitä riekaleita sitten keräillään - se on sitä kirjoittamista."

Lainaus on Seppäsen kokoelman ensimmäisestä esseestä, joka on nimeltään 'Mesoava esseisti'. Tämä essee on avain kokoelman myöhempiin teksteihin. Siinä luodaan paitsi kirjoittamisen, myös lukemisen asento, jotka kummatkin ovat vaaran paikkoja. Jos sitä sormea ei ole valmis viemään kynttilän läpi ja kestämään siitä aiheutuvaa kipua, Outokuoriaiset on parempi jättää lukematta.

Seppänen sanoo tarvitsevansa "taiteellista vihaa", jotta hän pystyisi kirjoittamaan välittämättä siitä, loukkaantuko joku hänen tekstistään. Kirjoittamisensa taistelutoveriksi Seppänen nostaa Louis-Ferdinand Célinen, jolta hän "lainaa" raivoa välittämättä Célinen antisemitismistä. Seppänen purkaa käsitystä, että joku/jokin olisi yksinomaan hyvä(ä) tai paha(a), ja kieltäytyy samalla kaikenlaisesta yksinkertaistamisesta kaaoksen ja yleisen mielipiteen ärsyttämisen uhalla.

Kokoelman toisessa esseessä 'Tunnustajan paljas pylly' Seppänen käy valheen kimppuun. Hän ei määrittele valhetta totuuden vastakohdaksi, vaan näkee sen "hedelmällisenä itsetarkastelun välineenä." Tämä Seppäsen luonnehdinta valheesta avasi minussa jotakin paitsi syvää, myös hyvin kivuliasta. Kyllä. Aivan niin. Äkkiä omat valheeni työntyivät eteeni vuorien korkuisina. Naurettavat tapani pyrkiä esittämään itseni tietynlaisena ihmisenä. Olla hiljaa, kun pitäisi huutaa riskeistä välittämättä. Olla äänessä, kun kuunteleminen olisi ollut tärkeämpää. Sellaisia pikku juttuja, hyvin isoja.


Seppäsen esseiden aihepiiri on laaja. Hän ruotii Jean-Jacques Rousseauta, joka kirjoitti kasvatusoppaan, mutta jonka viisi omaa lasta kasvoivat lastenkodissa. Hän kohtaa Antti Nylénin tämän Halun ja epäluulon esseissä. Hän analysoi Michelangelo Antionionin elokuvia ja tutustuttaa lukijan Cicciolinan elämäntarinaan. Hän pohtii ironian käyttöä Johannes Ekholmin romaanissa Rakkaus niinku ja vierailee Emile Cioranin ja Clarice Lispectorin ajattelussa. Esiin pääsevät myös mm. Han Kang ja Markku Lahtela.


Esseessä 'Henkilökohtaisuuksia' Seppänen irroittaa jalkansa kokonaan jarrulta. Nyt mennään. Nyt ei pidetä kiinni edes huivista. Nyt seuraa paljastus: Seppäsellä ja Putinilla on intiimi suhde, eikä mikä suhde tahansa.

"Unenin ahtaan kohdunkaulan läpi minä olen hänet [Putinin] maailmaan työntänyt ... Eikö olekin hirveää, että suhteemme on kaiken lisäksi insestinen! Se hävettää itseänikin, yhtä paljon kuin unet joissa harrastan seksiä isäni kanssa - hävettää sekä unessa että valveilla, koska sama ihminenhän olen, olin sitten silmät kiinni tai auki, makuu- tai seisoma-asennossa."

Seppänen on peloton kirjoittaja, joka antaa itsensä lukijalle ehtoollisleivän ja -viinin tavoin. Minun ruumiini, ottakaa ja syökää, minun vereni, ottakaa ja juokaa. Seppänen ei pyyhi pois tekstistään ajattelunsa jälkiä. Hän haastaa itsensä kerta kerran jälkeen uudestaan. 

Aloitin Outokuoriaisten lukemisen ensimmäisen kerran pari vuotta sitten, mutta silloin jätin sen kesken. En pystynyt. En mitenkään pystynyt, vaikka ihan todella yritin. Seppäsen teksti nosti vastaanottokarvani hälytystilaan, joka kävi sietämättömäksi.

Ei Seppäsen lukeminen tälläkään kertaa helppo ollut (miksi lukemisen pitäisi olla helppoa?), mutta se oli valtavassa määrin riemullista. Toivon, että tämä johtuu siitä, että olen kasvanut - jos en ihan ihmisenä - niin lukijana kuitenkin.

Luettuani nämä Seppäsen esseet suhteeni itselleni valehteluun on muuttunut perustavanlaatuisesti. Olen astunut tielle, joka ei johda perille. Saapuminen, täysin yliarvostettua se onkin. 


Jaana Seppänen: Outokuoriaiset. Esseitä. Yritys tämänhetkiseksi omakuvaksi
303 sivua
WSOY (2019)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lauri Viita: Betonimylläri ja muita runoja - BAR Finland, 12

Jos nyt kävisi niin, että Alepan kassajonossa joku väittäisi, että Lauri Viidan Betonimylläri on paras koskaan Suomessa julkaistu esikoisteos, en alkaisi väittämään vastaan. Kirjan takakannesta löytyy seuraavia mainintoja: "Todella alkuperäinen, omalaatuinen kyky" (Lauri Viljanen, HS) "Hehkuvaa laavaa, joka vyöryy vastustamattoman sisäisen paineen alta." (Holger Lybäck, Finsk Tidskrift) "Suurta voi syntyä odottamatta, ja tässä näyttää tapahtuneen nousu suoraan huipulle." (Hämeen kansa) * Viidan esikoiskokoelman tyyppipiirteitä on runonsisäinen liikehdintä, jossa ylevä ja suuri muuttuu arkipäiväiseksi ja konkreettiseksi tai vaihtaa paikkaa usemman kerran.  Runo 'Alfhild' alkaa säkeillä: Äidit vain, nuo toivossa väkevät, Jumalan näkevät Ja päättyy säkeisiin: Niin suuri on Jumalan taivas ja maa, oi lapseni rakastakaa Näiden ylevien ja perinteisenkuuloisten säkeiden välissä isä ja äiti kulkevat peräkanaa ja morsiuspari ostaa p...

Pajtim Statovci: Lehmä synnyttää yöllä

"Toi Pajtimin uus kirja. Halkeen"  kirjoitin ystävälleni kun olin lukenut Pajtim Statovcin romaanin Lehmä synnyttää yöllä . Kirjoitin juuri tälle ystävälleni, koska hänelläkin on halkeamisen kyky ja hän tietää heti, mistä on kysymys.  Instagramiin laitoin stoorin, jossa uhkasin lyödä niitä, jotka tiivistävät tämän romaanin sanoihin "hieno lukukokemus". Sanat, joilla kuvata haltioitunutta kokemusta lukemastaan ovat rajallisia, mutta "hieno lukukokemus" vetää latteudessaan vertaa sen kaltaisille ällöilmaisuille kuin masuasukki, paituli ja pientä purtavaa. Kun olen lukenut Lehmän en pysty rauhoittumaan. Tärisen ja kävelen pitkin asuntoani ja tuijotan ikkunasta syksyn värjäämiä puita. Kirpeys. Kauneus, joka on kuolemassa.  Ja pitäisi lähteä kauppaan. En voi nyt lähteä kauppaan. En voi tässä mielentilassa mennä minnekään, missä on vieraita ihmisiä.  Taivaan isä kiitos, että en ole kriitikko. Että en ole vaikkapa Pasi Huttunen, jolle Lehmä oli "epämiellytt...

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip...