Siirry pääsisältöön

Olga Ravn: Minun työni


"Tämä kirja olkoon säilytysastia, alus kaikelle sille, mitä äiti ei saa olla: ristiriitainen, epäilevä, onneton, poissa tolaltaan."

Jos on lukenut Olga Ravnin Alaiset ja se kummittelee päässä, kun alkaa lukea Ravnin teosta Minun työni saa pian huomata, että nyt ollaan varsin erilaisissa ympyröissä. Alaisten avaruusalukselta tehdään siirtymä yksityisimpään maanpäälliseen: kotiin ja äitiyteen.

Viime vuosina äitiydestä on kirjoitettu suht paljon, mutta Ravnin teos eroaa tämän aiheen käsittelystä siinä, että Minun työni on äitiyden pitkä oppimäärä, jossa äitiyttä tarkastellaan sen kaikissa vaiheissa. On raskaana olevan orastava äitiys, synnyttäminen, raskauden jälkeinen aika synnytyksen jälkeisine masennuksineen, äitiyden vaikutus parisuhteeseen ja äitiyden ja kirjoittamisen välinen hankaus.

Muodoltaan Ravnin teos on hybridi, jossa romaanimuotoon yhdistyvät päiväkirjamerkinnät, essee ja runo.

 Minun työni -teoksen nainen on Anna, mutta kuka on Anna ja mikä hänen suhteensa Olga Ravniin? Teoksen ensimmäisellä sivulla lukijaa pyydetään kuvittelemaan.

"Kuvitellaan hetki, että tämän onkin kirjoittanut joku muu. Joku toinen nainen, ihan erilainen kuin minä. Kutsutaan häntä Annaksi. Sovitaan, että sain paperilla Annalta kaiken mitä kirjassa lukee. Ja sovitaan, että Anna antoi minulle tehtäväksi järjestää paperit."

Ravn erottaa itsensä Annasta, kirjoittaa tilan Annan ja itsensä väliin. Kirjoittaa maaston, jossa tekijän ja romaanihenkilön identiteetit sekoittuvat. Anna on ja ei ole Olga Ravn. Anna on Äiti ja Äitiys on Olga Ravn.


Kertoja kysyy, mistä tarina tulisi aloittaa, mihin lopettaa. Missä järjestyksessä tarina kertoa. 

Suhteessa aikaan raskaus ja äidiksi tulo on lineaarista, raskausviikkoina ilmaistavaa, mutta todellisuudessa kaikki on paljon monimutkaisempaa ja hyhmäisempää. 

Ravn kuvaa, miten nukkeleikit valmistavat vauvan käsittelyyn, mutta eivät anna mitään eväitä tunnepuolen kanssa elämiseen. Raskausaika täyttyy katastrofiajatuksista. Raskausaikaan liittyvä ohjepatteristo tekee siitä suorituksen, jossa odottavan äidin on mahdotonta täysin onnistua. Raskauteen liimautuu punainen huutomerkki. Tämä tuo se, nämä nuo ne. Vaarallista, vaarallista, vaarallista.

Vältä! Muista!

Lapsen synnyttyä Anna on heikosti olemassa, heiluu ilmassa hormonien valtaamana ruohonkortena, jonka on muistutettava itseään siitä, kuka hän on.

"Anna, minun nimeni on Anna."

Vauvan synnyttyä Anna on toinen Anna kuin mitä hän oli vielä raskausaikana. Hän ei ole oikein itsessään, vaan enempi jollakin tapaa itsensä vieressä. Epätodellinen ja oudossa asennossa suhteessa muuhun maailmaan. Sekä lapsen kanssa että ilman lasta Anna kokee olevansa vieras itselleen.

"Ollessaan lapsen kanssa hän ei ole oma itsensä vaan jotain muuta. [...] Mutta kun hän ei ole lapsen kanssa, tuntuu kuin osa hänestä puuttuisi."


Ravn kuvaa sydänverisesti, miten vauvan syntymä vaikuttaa parisuhteeseen. Itse en ole aiemmin törmännyt yhtä alastomaan kuvaukseen siitä, miten vanhemmat "taistelevat" asemastaan vauvan huoltajana. Anna ei luota miehensä kykyyn pitää vauvasta huolta. Mies taas haluaa rikkoa Annan ja vauvan välisen symbioottisen yhteyden tahtomalla, että Anna lopettaa imettämisen.  "Äidin ja lapsen välinen suhde ei ole pyhä", toteaa Aksel.

Ei ehkä ole, mutta sinä Aksel et ymmärrä yhtään mitään siitä, minkälainen kokemus imettäminen naiselle on. Sinun tuttipullon tarjoamisesi on oman peniksesi jatke.

Vaikka Ravnin teos on rankka siinä pilkahtelee myös huumori. Suosikkini tässä suhteessa oli teoksessa esiinnostetut raamatusta löytyvät kuvaukset synnytyskivuista. Todellakin, kaikella kunnioituksella Jeesusta kohtaan, tämä on aihe, josta hän ei tiennyt kerrassaan mitään.


Paluu kirjoittamisen äärelle on Annalle haastavaa. Nousee uudenlaisia kysymyksiä. Pitäisikö välttää kirjoittamista äidistä tuloksi, jotta olisi hyvä äiti?  Onko kirjoittaminen itsen asettamista lapsen ja perheen edelle? Ovatko kirjoittaminen ja äitiys ylipäätään yhteen sovitettavissa? Miten äitiys näkyy - vai näkyykö -  kirjoittamisessa? Ja jos se ei näy, pitäisikö sen näkyä?

"Miten kirjoittaa äitinä? Kuinka hän puhuu? Kuinka hän kannattelee tekstiään? Sama voimakas vastustus joka kerta. En tahdo kuulla. Ääni on vankina synnytyssalissa, johon en enää pääse."

Ravn kuvaa äidiksi tulemista fiktion menettämisenä. Tällä hän tarkoittaa sitä, että on kirjoittamattomia sääntöjä, joiden mukaan äitiydestä tai lapsistaan ei saa kirjoittaa miten tahansa. Taiteen tekemiseen on sitkeästi liittynyt ajatus, että taiteen vuoksi on uhrattava kaikki. Vaikka tämä näkemys ei enää ole yhtä lailla vallalla kuin aiemmin, herättää se kysymyksen siitä, olisivatko naiset parempia taiteentekijöitä, jos heillä ei olisi lapsia.

Minun työni on kaikessa alastomuudessaan synnytysraportteineen kaikkineen hurjaa luettavaa, eikä sitä kannata suositella niille, jotka vasta  suunnittelevat vauvan hankintaa. Vai ehkä juuri heille, jotta he tietäisivät, mikä heitä odottaa. Että ei tulisi yllätyksenä. Vaikka - jos rehellisiä ollaan - yllätyksenä se tulee kuitenkin. Kaikki se tunteiden valtavuus, muuttunut suhde omaan ruumiiseen, parisuhteen kriisiytyminen ja se rakkauden määrä vauvaa kohtaan. Ei se kaikilla mene niin, tietenkään, mutta useimmilla kyllä ja on suoranainen ihme, jos synnyttänyt ei tästä teoksesta löydä mitään samaistuttavaa.


Olga Ravn: Minun työni
405 sivua
Mit arbejde
Suomentanut Outi Menna
Kosmos (2024)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lauri Viita: Betonimylläri ja muita runoja - BAR Finland, 12

Jos nyt kävisi niin, että Alepan kassajonossa joku väittäisi, että Lauri Viidan Betonimylläri on paras koskaan Suomessa julkaistu esikoisteos, en alkaisi väittämään vastaan. Kirjan takakannesta löytyy seuraavia mainintoja: "Todella alkuperäinen, omalaatuinen kyky" (Lauri Viljanen, HS) "Hehkuvaa laavaa, joka vyöryy vastustamattoman sisäisen paineen alta." (Holger Lybäck, Finsk Tidskrift) "Suurta voi syntyä odottamatta, ja tässä näyttää tapahtuneen nousu suoraan huipulle." (Hämeen kansa) * Viidan esikoiskokoelman tyyppipiirteitä on runonsisäinen liikehdintä, jossa ylevä ja suuri muuttuu arkipäiväiseksi ja konkreettiseksi tai vaihtaa paikkaa usemman kerran.  Runo 'Alfhild' alkaa säkeillä: Äidit vain, nuo toivossa väkevät, Jumalan näkevät Ja päättyy säkeisiin: Niin suuri on Jumalan taivas ja maa, oi lapseni rakastakaa Näiden ylevien ja perinteisenkuuloisten säkeiden välissä isä ja äiti kulkevat peräkanaa ja morsiuspari ostaa p...

Pajtim Statovci: Lehmä synnyttää yöllä

"Toi Pajtimin uus kirja. Halkeen"  kirjoitin ystävälleni kun olin lukenut Pajtim Statovcin romaanin Lehmä synnyttää yöllä . Kirjoitin juuri tälle ystävälleni, koska hänelläkin on halkeamisen kyky ja hän tietää heti, mistä on kysymys.  Instagramiin laitoin stoorin, jossa uhkasin lyödä niitä, jotka tiivistävät tämän romaanin sanoihin "hieno lukukokemus". Sanat, joilla kuvata haltioitunutta kokemusta lukemastaan ovat rajallisia, mutta "hieno lukukokemus" vetää latteudessaan vertaa sen kaltaisille ällöilmaisuille kuin masuasukki, paituli ja pientä purtavaa. Kun olen lukenut Lehmän en pysty rauhoittumaan. Tärisen ja kävelen pitkin asuntoani ja tuijotan ikkunasta syksyn värjäämiä puita. Kirpeys. Kauneus, joka on kuolemassa.  Ja pitäisi lähteä kauppaan. En voi nyt lähteä kauppaan. En voi tässä mielentilassa mennä minnekään, missä on vieraita ihmisiä.  Taivaan isä kiitos, että en ole kriitikko. Että en ole vaikkapa Pasi Huttunen, jolle Lehmä oli "epämiellytt...

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip...