Siirry pääsisältöön

Kukaan ei ole turvassa - Tainaron Kansallisteatterissa

Tainaron vie sinne, minne arkielämässä ei ole pääsyä, vaikka se, mitä se tarjoaa on tulossa joka hetki lähemmäs.

Kansallisteatterin Tainaron perustuu Leena Krohnin samannimiseen romaaniin vuodelta 1985. Muistan, miten kaverini aikoinaan hehkutti Tainaronia ja hänen innoittamaan luin sen itsekin. Tuolloin elettiin 90-lukua, joten mitään tarkempia muistikuvia minulla ei tästä romaanista enää ole. Lähdinkin katsomaan teatteriesitystä nimenomaan teatteriesityksenä, en kirjaan pohjautuvana sovituksena.

Kansallisteatterin Tainaron ei ole puheateatteria, vaan maailma. Vuorosanat ovat siinä yhtä lailla elementti kuin lavastus, musiikki ja äänimaailmakin.

Olin odottanut palavasti näkeväni Kati Outisen näyttämöllä, sillä olen aiemmin nähnyt hänet vain elokuvarooleissa. Lienee niin arvattavaa, että erikseen ei tarvitsisi edes mainita, mutta sanon nyt varmuuden vuoksi kuitenkin, että odotuksiani ei ainoastaan palkittu, vaan sain enemmän.

Outisen ei oikeastaan tarvitsisi edes sanoa mitään, sillä pelkkä hänen läsnäolonsa näyttämöllä on jo tarina sinänsä. Tainaronissa hän ruumiillistaa sen vierauden, jota ihminen kokee paikassa, jota ei tunne ja josta hän ei oikein tiedä, missä se edes on ja mitä siellä seuraavaksi tapahtuu.

Outisen ihminen on herkästi värähtelevä ja tuntosarvinen. Ihmetys on hänessä niin pinnalla kuin sen allakin. Hän näyttää, että tähän on tultu. Tämän kanssa elettävä.

Vieraassa ympäristössä ihminen kirjoittaa kirjeitä vastaanottajalle, joka on toisessa maailmassa, mutta ei koskaan vastaa. Eikö hän halua vastata vai onko yhteys Tainaronin ja muun maailman välillä katkennut kokonaan? Onko maailmasta sellaisena kuin me sen tunnemme tullut vain  muisto, joka päivä päivältä haalenee?

Lavasteilla näyttämölle on luotu kaunista ja outoa. Hopeanhohtoiset "madot" matelevat pitkin näyttämöä ja saavat seurakseen muita mekaanisia ja outoja otuksia. Ne liikkuvat aikansa, kunnes pysähtyvät. Toistan: kunnes pysähtyvät. Syntyy kyborginen tunnelma, joka saa kysymään, missä kulkee elävän ja mekaanisen välinen raja.

Muodonmuutos, identiteetti, kuolema, valta, vieraus, dystopia. Tainaron kertoo tästä päivästä ja tulevaisuudesta. Kun ottaa huomioon, että Krohn kirjoitti kirjeromaaninsa yli 30 vuotta sitten vaikuttaa siltä, että hänellä on ollut käytössään kristallipalo.

Kuva: Kastehelmi Korpijaakko


Tainaronissa ihminen kohtaa asioita, joita ei voi selittää. Sen sijaan, että ihminen olisi se, joka saa tapahtumat liikkeelle hän on tapahtumisen kohde. Hän ei hallitse, vaan tulee hallituksi. Kun ajatellaan vaikkapa tekoälyn kehitystä voimme hyvinkin pian olla tilanteessa, jossa ihmisen kruunu luomakunnan herrana on pelkkää ruostunutta, hapertunutta ja käyttökelvotonta metallia, joka ei näytä kauniilta edes taitavan valokuvaajan ottamassa kuvassa.

Tainaron on kahden naisen esitys. Kati Outisen rinnalla esiintyy Aino Venna, joka vangitsee ja hurmaa. Tekee mieli sanoa: voihan keijukaisen radioaktiivisen siiven isku, miten lahjakas on Aino Venna. Kautta esityksen erityistä voimaa ja kierrettä syntyy Vennan säveltämästä musiikista ja hänen laulu- ja kitaraesityksistään, jotka luovat Tainaroniin kauhun uncannyn kudoksen.

There is no salvation, laulaa Venna.
Pelastusta ei ole.

Vennan kukkaistyttömäiseksi puettu roolihahmo ja laulujen voima ja kauneus ovat paikoin pakahduttavassa  ristiriidassa esityksen sanoman kanssa.

Niin taidokasta. Niin kaunista. Niin julmaa.

Teoksen äänimaailma ottaa haltuun. Se kirskuu ja korostaa ja kaataa kylmää vettä katsojan kasvoille. Se tulee iholle asti ja tuntuu värinänä. Se tuntuu hyvältä ja hyväilevältä, vaikka on täynnä tuntematonta ja tuhon tilkettä.

Essi Rossin ohjaama Tainaron on kokonaisvaltainen kokemus, joka vetää mukaan kuvaamaansa maailmaan. Istuin aivan penkkirivin reunassa ja kun Kati Outinen käveli ohitseni jotakin maagista tapahtui. Hän käveli ympäri katsomon ja kietoi meidät osaksi näyttämön tapahtumia. Jos siihen asti oli ollut mahdollista kuvitella olevansa turvassa, oli tullut aika todeta, että pakoteitä ei ole. Turvaa ei ole.



Kansallisteatteri: Tainaron
Rooleissa: Kati Outinen ja Aino Venna

Tainaronin dramatisointi Leena Krohin romaanin pohjalta: Iida Hämeen-Anttila ja Essi Rossi
Ohjaus Essi Rossi
Musiikki:Aino Venna
Lavastus ja valosuunnittelu: Milla Martikainen
Äänisuunnittelu: Pauli Riikonen
Pukusuunnittelu: Auli Turtiainen


Lipuista kiitos: Bloggariklubi ja Kansallisteatteri

Kommentit

  1. Tainaron pääsi vähän yllättämään. Se vei jonnekin ihan muualle. Kertakaikkisen energisoiva ja lumoava. Vieläkin vähän leijun sen tunnelmissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla tulee kans vähän väliä uusia juttuja Tainaronista mieleen.

      Poista
  2. Voi miten maagisesti tästäkin kirjoitat! Harmi etten päässyt mukaan, mutta onneksi Omppu osaa kertoa. Ihastuin käsitteeseen ”kauhun uncanny kudos”, vaikka se onkin osaksi väärää kieltä. 😘 Nämä sun arviot ovat oma mystinen taideteos.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihmettelinkin, missä olit, kun sua ei näkynyt.
      Joitain sanoja ei vaan voi kääntää suomeksi tai jos kääntää, niin merkityksiä jää liikaa pois. Uncanny on näistä yksi, vaikka toki saksankielinen unheimlich on vielä parempi.
      Kiitos kun sanoit niin nätisti. 😘

      Poista
  3. Hups, menin ja ostin lipun 11.9. näytökseen. Et kyllä saisi kirjoittaa näin innoittavasti! Jos en osta kirjoitustesi perusteella kirjoja, niin sitten lippuja ☺. Mutta kiitos ♥. Kirjaa en ole lukenut, mutta tuskin haittaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta hups! 😘 Tainaron on hieno esitys ja uskon, että sinäkin koet sen taian. Se tulee säilymään mielessäni pitkään.

      Ei minusta haittaa yhtään, vaikka ei kirjaa olisi lukenutkaan. Kansiksen esitys on ihan oma maailmansa, vaikka kirjaan perustuukin.

      Poista
  4. Tainaron todellakin kosketti. Tuli tunne, että tämän haluaisin nähdä useampaan kertaan. Tainaronin tähdet Outinen ja Venna ovat yksinkertaisesti omien taiteenalojensa neroja. Tähän voi mielessään palata, kun alkaa ottaa oikein kovasti pannuun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos seurasta ja pastillista! 😘
      En etukäteen odottanut varsinaisesti mitään (paitsi näkeväni Outisen), joka varmaan johtuu siitä, kun en kirjasta tosiaan enää paljoakaan muista.
      Lumoava kokemus ja totta tuo, että esityksen voisi katsoa moneenkin kertaan ja varmasti löytyisi taas uutta. Hieno.

      Poista
  5. Luin kirjan pari-kolme vuotta sitten, ja olihan se loistava, en olekaan Krohnilta muuta vielä lukenut. Näyttämöversio kiinnostaa kovasti, ja tämän perusteella vielä enemmän. Sekä Outinen että Venna ovat huippuosaavia tekijöitä, ja jo ajatus Vennan musiikista tällaisessa yhteydessä, huh. Kuten olen puhunut, olen huono saamaan aikaan näiden teatteriesitysten kanssa, mutta tämän näkemisen otan nyt vahvasti päämääräksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä esitys on hyvä päämäärä. 😀
      Itse aktivoiduin teatterin suhteen viime keväänä. Sitä ennen meni monta vuotta, että en oikein saanut aikaan varata lippuja yms. härdelliä, mitä asiaan liittyy. Monella tapaa vahva esitys, joka ei hevin unohdu.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Emilia Männynväli: Toiste en suostu katoamaan

Tässä tekstissä nostan laajimmin esiin Emilia Männynvälin työläiskirjailijoita ja - kirjallisuutta koskevan tekstin. En siksi, että se olisi jotenkin parempi tai tärkeämpi teksti kuin tässä kirjassa olevat muut tekstit, vaan siksi, että haluan kirjata ylös Männynvälin työläiskirjailijoihin ja -kirjallisuuteen liittyviä huomioita. Ennen kasvispihviä kuitenkin muutama yleinen huomio Männynvälin teoksesta. * Toiste en suostu katoamaan -esseekokoelman päättää teksti nimeltä Ruumis puhuu, jossa Männynväli kertoo, miten hän blogikirjoitustensa vuoksi joutui maalitetuksi ja päätti luopua kirjoittamisesta kokonaan. "Saan uhkaussoittoja. Perääni lähdetään kadulla ja minua piiritetään baarissa [...] Autoni päällystetään verellä, paskalla ja jauhelihalla, kahdesti. Ulkonäköäni ja kaikkea minussa arvostellaan internetin täydeltä. Saan sähköposteja, joiden mukaan ansaitsisin kuolla. Joku haaveilee raiskaamisestani. Löydän nimeni ensimmäisenä eliminoitavien maanpettureiden listalta. Olen äärioi

Suomalaiset kirja-aiheiset podcastit

Kuunteletko kirja-aiheisia podcasteja? Omalta osaltani voin todeta, että olen suorastaan riippuvainen niistä, sillä kirja-podcastit ovat mainio tapa pysyä pinnalla sen suhteen, mitä kirjamaailmassa tapahtuu ja vaikka itse olen tosi huono äänikirjojen kuuntelija ainakin toistaiseksi niin podcasteja tulee kuunnelluksi paljonkin. Kuuntelen niitä lähinnä työmatkoilla tai tarkkaan ottaen kuvio menee niin, että kuuntelen podcasteja kävellessä ja sen osan matkasta, jonka matkustan junalla, luen kirjaa. Joku prioriteetti se nyt sentään olla pitää. Ensimmäinen kirja-podcast, jota säännöllisesti aloin kuunnella oli Mellan raderna , joka viime aikoina on jäänyt omassa kuuntelussani valitettavassa määrin Sivumennen -podcastin alle. Mellan raderna on kiinnostava, koska siinä käsitellään vähän eri kirjallisuutta kuin mikä suomalaisessa kirjallisuuskeskustelussa on pinnalla. Juontajista Peppe Öhman on suomenruotsalainen ja Karin Jihde ruotsalainen ja se tekee tästä podcastista oikein piristävän

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip