Siirry pääsisältöön

Aki Ollikainen: Nälkävuosi

Aki Ollikaisen 'Nälkävuosi' on naturalistis-realistinen kertomus, joka kuvaa nimensä mukaisesti 1860-luvun lopun nälkävuosia. Aikaa, jolloin noin 8 prosenttia Suomen väestöstä kuoli nälkään ja kulkutauteihin.

Ollikaisen romaani liikkuu kahdella tasolla. Aluksi esitellään Juhani, Marja sekä heidän lapsensa Mataleena ja Juho. Toisella tasolla Ollikainen kuvaa tapahtumia Helsingissä, senaattoria ja Renqvistin veljeksiä Teoa ja Larsia. Rikkaampaa kansanosaa nälkä ei kosketa samalla tavalla kuin köyhempiä, mutta nälkävuosien vaikutus ulottuu monin tavoin myös heidän elämäänsä. Ollikainen selkeästi haluaa välttää kansan ja herrasväen vastakkainasettelua ja kuvata nälkävuodet koko kansakuntaa ravistelevana katastrofina.

Lukukokemuksena 'Nälkävuosi' oli loisteliaisuudestaan huolimatta raskas ja ahdistava, joka tosin lienee kirjailijan tarkoituskin. Ollikainen osoittaa, miten raadollinen ihminen on. Kun nälkää jäytää sisuksia, ei leipäpalaa jaeta kaverin kanssa, vaan se pistetään omaan suuhun ja jos mahdollista varastetaan lisää vielä kaverin taskustakin. On kyse henkiinjäämistaistelusta, jossa vastapelaajina on muiden ihmisten lisäksi kulkutaudit ja kuolema.

'Nälkävuodessa' ihmisen vietit ovat paljaimmillaan. Elämänvoima repii riutunutta ruumista yhteen suuntaan, kuolemanvietti toiseen. Tavalliselle kansalle olemassaolo on kamppailua päivästä toiseen, leipäpalan perässä raahautumista, kerjäämistä ja häpeää. Kiertolaisen sielu ei ole minkään arvoinen ja usein kuolema ottaa omansa. Juhani kuolee. Mataleena kuolee. Marja kuolee. Eikä kuolema ylenkatso parempaakaan väkeä, vaan vie mukanaan myös tohtori Bergin. Vain Juho pelastuu, kun hänet otetaan kasvattipojaksi.

Ollikaisen romaanille on ominaista poikkeuksellisen suorasanaiset seksuaalisuuden kuvaukset, jotka nousevat teoksen muusta kuvastosta kuin punainen kipinä loputtoman pimeän pakkastalven hämäryydestä. Epilogissa "Marja tarttuu kiinni Juhanin kovana seisovaan kaluun. Hänenkin tekisi mieli, mutta pelko on vielä polttavaa himoakin suurempi. Entä jos hän tulee raskaaksi." 

Marjan ja Juhanin välillä seksuaalisuus on kaunista, mutta muualla teoksessa se muuttuu usein joko halveksunnan tai vallankäytön välineeksi, kuten käy esimerkiksi silloin, kun Marja juuri ennen kuolemaansa raiskataan. "Mies tunkee sormensa Marjan jalkojen väliin, vetää ne sitten pois, sylkäisee niihin ja työntää ne takaisin sisälle. Mies survoo huohottaen Marjaa, jota kauhun kylmä käsi painaa pinnan alle, ei päästä pois. Happi loppuu. Sitten mies työntyy Marjan sisään."

'Nälkävuodessa' naiset ovat usein objekteja, joille mies voi tehdä mitä haluaa. Naisen alisteisesta asemasta hyvä esimerkki on kohtaus, jossa Teon tuttava Matsson pyytää Teoa tutkimaan, onko hänen sukulaistytöllään Saaralla kulkutauteja. Tyttö kiinnostaa Teoa, koska hän kokee voivansa muokata tytöstä ajatuksissaan sellaisen kuin haluaa. Teolle Saara on kuin näyttelyesine, jonka intiimejä paikkoja hän tarkastelee ja törkkii lääkärinammattinsa tuomilla valtuuksilla.

Paradoksaalisesti ainoa nainen, joka teoksessa välttyy seksuaaliselta väkivallalta on prostituoitu Cecilia, Teon rakastettu. Ceciliaa Teo ei pysty alistamaan, ei edes saamaan selvää siitä, kuka tämä todella on. Siinä missä Marjan toiveissa väikkyy unelmakaupunki Pietari, ei Teo lakkaa kaipaamasta saavuttamattoman Cecilian perään.

Minua Ollikaisen seksuaalikuvaukset hämmensivät. Niiden ja muun teoksen välillä tuntui olevan sovittamaton ristiriita. 'Nälkävuosi' ei juurikaan toivoa tarjoa. Jäinkin miettimään, että ehkäpä teoksen seksuaalisuus tulisikin tulkita niin, että olipa nälkä ja puute kuinka kovia tahansa, seksuaaliviettiä ne eivät pysty nujertamaan. Elämä jatkuu kaikesta huolimatta.

Teos, joka lukiessa nousi mieleen: Lars von Trierin elokuva 'Dancer in the Dark'

Kommentit

  1. Tämän postauksen jälkeen Ollikaisen kirja alkoi kiinnostamaan...tähän asti olen hieman vierastanut sitä ;)

    VastaaPoista
  2. Kiitos Mai. Sittenpähän ei mennyt postaus hukkaan. :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lauri Viita: Betonimylläri ja muita runoja - BAR Finland, 12

Jos nyt kävisi niin, että Alepan kassajonossa joku väittäisi, että Lauri Viidan Betonimylläri on paras koskaan Suomessa julkaistu esikoisteos, en alkaisi väittämään vastaan. Kirjan takakannesta löytyy seuraavia mainintoja: "Todella alkuperäinen, omalaatuinen kyky" (Lauri Viljanen, HS) "Hehkuvaa laavaa, joka vyöryy vastustamattoman sisäisen paineen alta." (Holger Lybäck, Finsk Tidskrift) "Suurta voi syntyä odottamatta, ja tässä näyttää tapahtuneen nousu suoraan huipulle." (Hämeen kansa) * Viidan esikoiskokoelman tyyppipiirteitä on runonsisäinen liikehdintä, jossa ylevä ja suuri muuttuu arkipäiväiseksi ja konkreettiseksi tai vaihtaa paikkaa usemman kerran.  Runo 'Alfhild' alkaa säkeillä: Äidit vain, nuo toivossa väkevät, Jumalan näkevät Ja päättyy säkeisiin: Niin suuri on Jumalan taivas ja maa, oi lapseni rakastakaa Näiden ylevien ja perinteisenkuuloisten säkeiden välissä isä ja äiti kulkevat peräkanaa ja morsiuspari ostaa p

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip

Rakas Viro -haaste -jatkuu kunnes 100 panosta kasassa

Elämässä on ihan tarpeeksi haastetta ilman uusiakin haasteita, mutta siitä huolimatta en voi vastustaa kiusausta perustaa viroaiheista haastetta. Kyllä sitä nyt yhden haasteen verran pitää rakkaan naapurin synttäreitä juhlia. Tehdäänpäs tämä nyt mahdollisimman helpoksi eli homma menee niin, että Rakas Viro-haasteeseen voi osallistua millä tahansa Viroon liittyvällä panoksella, kunhan kertoo asiasta tämän postauksen kommenteissa / somessa. Voi lukea virolaisia kirjoja, novelleja ja runoja. Katsoa virolaisia elokuvia. Käydä Virossa teatterissa tai muussa häppeningissä. Käydä virolaisten taiteilijoiden näyttelyissä. Matkustaa Viron ja kirjoittaa siitä matkakertomuksen. Ottaa valokuvan jostain virolaisesta kohteesta. Halata virolaista  ystävää. Käydä Eeestin herkussa ostamassa possulimua. Äänestää Viroa Euroviisuissa. Tai mitä nyt keksitkin. Ilmoita osallistumisestasi ja panoksestasi tämän haasteen kommenteissa. Nostan panokset tähän varsinaiseen post