Zoë
Ferraris on amerikkalainen kirjailija, joka avioiduttuaan
saudi-arabialaisen miehen kanssa eli 9 kuukauden ajan Jeddahissa
Saudi-Arabiassa. "Muukalaisten valtakunnan" (ei
suomennettu), kuten myös hänen kahden aiemman romaaninsa,
tapahtumapaikka on juuri Jeddah. Lukijana jään miettimään, tekikö
Jeddah niin suuren vaikutuksen Ferrarisiin, että hän haluaa
kirjoittaa auki naisen asemaa arabiyhteiskunnassa useammassa
romaanissaan.
"Muukalaisten
valtakunta" alkaa häkellyttävästi: 19 naisen ruumiit
löydetään aavikolta. Pian käy ilmi, että naiset ovat pääasiassa filippiiniläisiä kotiapulaisia,
jotka ovat tulleet Saudi-Arabiaan töihin. Sarjamurhaaja on
liikkeellä. Itseasiassa hän on ollut liikkeellä jo monia vuosia.
Naiset ovat muukalaisia ja heille Saudi-Arabia on valtakunta, jossa
he ovat työvoimaa, jota heidän työnantajansa usein kohtelevat
väkivaltaisesti ja heidän ihmisarvonsa riistäen.
Ferraris
kuvaa mestarillisesti saudi-arabialaista yhteiskuntaa, joka on hyvin
erilainen kuin omamme. Olin tänä syksynä viikon Dubaissa ja
huomaan lukevani tekstiä Dubain matkani kautta. Saudi-Arabiaa ja
Yhdistyneitä arabiemiraatteja ei voi tietenkään suoraan verrata
keskenään, mutta lukiessani huomaan, että tapaani tulkita Ferrarisin tekstiä vaikuttaa se, että olen matkustanut metron vain
naisille tarkoitetussa vaunussa, nähnyt burkhaan pukeutuneiden
naisten imettävän vauvaansa ja päivittävän facebookia ja instagrammia. Ennen kaikkea
olen kokenut, että haluan pukeutua peittävämpiin vaatteisiin,
koska kulttuurinen vaatimus naisen ruumiin peittämistä kohtaan on
ollut kaikkialla ympärilläni. Yllätyksellistä oli, että tuo
vaatimus ei tuntunut pahalta tai rajoittavalta, vaan luonnolliselta. Se jos mikä, oli äärimmäisen hämmentävää.
Vähäiset kokemukseni naisena
olemisesta arabikulttuurissa vaikuttavat tapaani pohtia "Muukalaisten valtakunnan” päähenkilöä Katyaa, joka on
poliisin palveluksessa työskentelevä laboratorioteknikko.
Naispuolisen tutkijan asema miesvaltaisessa poliisiyhteisössä on
vaikea. Monet Katyan työtovereista eivät voi hyväksyä, että
nainen on mukana rikostutkinnassa. Katyan työntekoa hankaloittavat
islamin säännöt, jotka esimerkiksi kieltävät naista olemasta
kahden tuntemattoman miehen kanssa tai matkustamasta yksin taksilla.
Monet miehet eivät suostu edes puhumaan Katyalle tai katsomaan häntä
silmiin.
Vaikka Ferraris itse ei olekaan saudi-arabialainen on hänen yhteiskuntakuvauksensa hyvin uskottavaa ja herkästi havannoivaa. "Muukalaisten valtakunnassa" kuvataan väkivaltaisia asioita, mutta sen sanoma on siitä huolimatta lempeän feministinen. Jeddahissa ei polteta rintaliivejä tai järjestetä mielenosoituksia, vaan Katyan kaltainen moderni nainen ottaa itselleen tilaa ja oikeuksia venyttämällä naisen roolin rajoja varovasti ja pikkuhiljaa.
Ferraris ei myöskään sorru yleistävään "kaikki arabimiehet ovat pahoja" -kerrontaan, vaan hän luo myös teoksen miespuolisista henkilöhahmoista uskottavia, inhimillisiä ja yksilöllisiä. Fokuksessa on erityisesti rikosetsivä Ibrahim Zahrani, jolla on rakastajar, vaikka yhteiskunnan rangaistus aviorikoksesta voi olla jopa kuolema. Ferraris osoittaa taitavasti, että yltiöislam ei rajoita pelkästään naisia, vaan sen tiukasta otteesta kärsivät myös miehet.
Vaikka Ferraris itse ei olekaan saudi-arabialainen on hänen yhteiskuntakuvauksensa hyvin uskottavaa ja herkästi havannoivaa. "Muukalaisten valtakunnassa" kuvataan väkivaltaisia asioita, mutta sen sanoma on siitä huolimatta lempeän feministinen. Jeddahissa ei polteta rintaliivejä tai järjestetä mielenosoituksia, vaan Katyan kaltainen moderni nainen ottaa itselleen tilaa ja oikeuksia venyttämällä naisen roolin rajoja varovasti ja pikkuhiljaa.
Ferraris ei myöskään sorru yleistävään "kaikki arabimiehet ovat pahoja" -kerrontaan, vaan hän luo myös teoksen miespuolisista henkilöhahmoista uskottavia, inhimillisiä ja yksilöllisiä. Fokuksessa on erityisesti rikosetsivä Ibrahim Zahrani, jolla on rakastajar, vaikka yhteiskunnan rangaistus aviorikoksesta voi olla jopa kuolema. Ferraris osoittaa taitavasti, että yltiöislam ei rajoita pelkästään naisia, vaan sen tiukasta otteesta kärsivät myös miehet.
”Muukalaisten
valtakunta” sisältää kaikki kelpo dekkarille ominaiset piirteet.
On psykologista jännitystä, yllättäviä juonenkäänteitä ja
ennen muuta tarina, joka pitää tiukasti otteessaan ja herättää
lukijassa halun ahmia teosta sivu sivun jälkeen. Sympatisoin
Zahrania ja jännitän, jääkö hän salasuhteestaan kiinni. Tunnen
raivoa hänen vaimoaan kohtaan, joka kunnian ja siveyssääntöjen vuoksi on
valmis haastamaan miehensä oikeuteen, vaikka tämä saattaa merkitä
Zahranille kuolemantuomiota. Huomaan asettuvani avionrikkojan
puolelle ja taas olen hämmennyksissä.
Itseasiassa
kyse on Ferrarisin taitavuudesta. Vaikka luen ”Muukalaisten
valtakuntaa” feministisenä dekkarina Ferraris sekoittaa pasmani
luomalla maailman, jossa paradoksaalista kyllä vahvasti
segregoituneessa yhteiskunnassa sukupuolia yhdistää elämä islamin
tiukkojen sääntöjen alla. Elämä on yksinkertaista niin kauan
kuin on valmis tekemään koraanin sääntöjen mukaan niitä
kyseenalaistamatta.
Feministinen
dekkari on genre, joka tarjoaa erinomaiset puitteet sukupuolten
välisen epätasa-arvon esiintuomiselle ja kritiikille. Vaikka
naisetsivät ratkaisevat nykydekkarissa murhia siinä kuin
miespuoliset kollegansakin, ovat tunnetuimmat naisetsivät (kuten
Sara Paretskyn W.I.Warshawski, Patricia Cornwellin Kay Scarpetta tai
Sue Graftonin Kinsey Millhone) usein perheettömiä. Murhien
ratkaiseminen ja perhe ovat vaikeasti yhteensovitettavia, - murhien,
perheen ja saudi-arabialaisen kulttuurin yhteensovittaminen sen
sijaan vaikuttaa mahdottomalta.
Ferrarisin
romaanissa murhatutkinta ja poliilaitos toimivat näyttämönä,
jonka valonheittimet on suunnattu naisen asemaan arabiyhteiskunnassa.
Onko naisen mahdollista olla sekä rikostutkija että aviopuoliso?
Katyaa mietityttää hänen poikaystävänsä Nayirin kosinta. Työn
ja avioliiton yhdistäminen vaikuttaa mahdottomalta. Toisaalta Katyan on täytynyt valehdella, että hän on naimisissa,
jotta ylipäänsä voisi työskennellä poliisissa. Koska naiset ja
miehet eivät voi vapaasti kohdata toisiaan, miehet pyrkivät
kontaktiin antamalla naisille paperilappuja, joissa on heidän
puhelinnumeronsa ja pyyntö, että nainen soittaisi. Vapautta Katyan
on mahdollista kokea vain unessa.
It
felt as if all her life she had wanted to be seen in her entirety,
wearing sking-tight clothing or nothing at all, every curve of her
not just showing, but seen, admired. It was the worst of sins,
this vain pride, but she allowed herself to revel in every moment of
it. She woke up happy and embarrassed.
Voittaako
rakkaus uskonnolliskulttuuriset esteet, kun Katya lopulta suostuu
Nayrin kosintaan? Tämä tulkinta tulee lukijalle ensimmäisenä
mieleen, mutta lähempi tarkastelu osoittaa, että asia ei ole niin
yksinkertainen. Jos Katya jatkaisi sinkkuelämää sen vuoksi, että
avio- ja työelämän yhdistäminen olisi hänestä ylivoimaista,
voitaisiin tämä lukea osoituksena uskonnon ja kulttuurin täydellisestä joustamattomuudesta. Katyan ja Nayirin avioliiton kautta Ferraris
vakuuttaa, että mahdottomasta voi tulla mahdollista. Nainen voi olla
enemmän kuin vaimo ja äiti. Naisella voi olla myös ura.
Uskonnollista ja kulttuurista koodistoa on mahdollista venyttää
yhden sen peruspilarin, avioliiton, kautta.
PS. Kyllä se murhaajakin saatiin kiinni
Tämä vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta kirjalta kaikkien kuvailemiesi puolien takia.
VastaaPoistaOi, tämä on ensimmäisiä blogitekstejäni. Tuli ihan nostalginen olo, kun löysin LauraKatarooma kommenttisi tähän tekstiin. Pidin tästä kirjasta ja sen yhteiskuntakuvauksesta kyllä paljon.
Poista