'Popula' on ilotulitusta ja tragikoomista räiskintää, joka luotaa
nykyihmisen pahaa oloa ja merkityksettömyyden tunteita. Ihmiset ovat
solmussa niin itsensä kuin toistensakin kanssa, elämä pitkää
putkea, jonka läpi kirjan henkilöt yrittävät valua miten kukin
parhaaksi taitavat. Hassisen romaanin avainsanoja ovat
äiti-tytärsuhde, vanhustenhoito, rasismi, väljähtynyt avioliitto,
uusnatsit, alkoholismi, taidekäsitys, epätoivo, väkivalta. Nämä
Hassinen puristaa tekstuaalisen lihamyllyn läpi ja tuloksena on
sanallista jauhelihaa, josta omassa luennassani nousi päällimmäiseksi
näkemys siitä, miksi ihmisestä tulee perussuomalaisten kannattaja.
Teoksen
päähenkilöt ovat naapurukset Pirjo ja Perttu, joilla on keskenään
ihmissuhde, mutta ei parisuhdetta. Pirjo on lapsesta asti halunnut
maalata tauluja, mutta hänen äitinsä on suhtautunut asiaan
halveksien ja torjuvasti. "Äläkä
vain rupea kuvittelemaan, että sinä mihinkään Ateneumiin pääsisit
opiskelemaan. [...] Älä sinä harakka rupea uskomaan, että sinua
on yhtään sen hienommista tarpeista tehty kuin muitakaan tässä
talossa."
Kun
Pirjo on 16-vuotias hänet raiskataan lavatansseissa ja hänestä
tulee tyttärensä Ritan yksinhuoltaja. Pirjo maalaa kukka-aiheisia
tauluja, jotka eivät kelpaa gallerioihin ja rakastaa tytärtään
intohimoisen tukahduttavasti vielä silloinkin, kun tytär on jo
aikuinen. "Joka kerta, kun Ritan
kohtasi, jokin täyttyi ääriään myöten. [...] Se oli ihailua,
oman lapsen outoa fanitusta." Ritan aikuistuttua
Pirjon elämänhallinta alkaa murentua ja hän etsii lohtua
alkoholista. Pettymys taiteilijana epäonnistumisesta kulminoituu
Pirjon taidesabotaasiin Ateneumissa.
Pirjoa
paremmin ei mene Pertullakaan, joka Pirjolle on P.A.H.A (Perttu
Alvari Hermanni Aalto). Siinä missä Pirjon suhde tyttäreensä on
symbioottinen, käy Perttu läpi luopumisprosessia dementiaa
sairastavasta äidistään. Hassinen kuvaa riipaisevasti, miten
Pertun äiti on "jätetty haalistumaan kuoliaaksi"
"muumiomarkettiin" eli vanhainkotiin. Teoksen
tragikoomisuus saavuttaa huippunsa, kun Perttu vaihtaa äitinsä
huonetoverin vaipat, kun henkilökunta ei ehdi. Avun ele tuo paikalle
poliisit ja epäilyn seksuaalisesta ahdistelusta.
Pirjo
on täynnä pettymystä, Perttu vihaa. Pirjo saa syytteen
toiminnastaan Ateneumissa, Perttu pahoinpitelystä työssään
portsarina. Kun Perttu tutustuu Popula-puolueeseen elämään
alkaa tulla juonta. Puolue on medianäkyyvyyttä saadakseen valmis
maksamaan sekä Pirjon että Pertun oikeudenkäynnit. Sirpaleinen ja
kaoottinen elämäntarina saa puolueen palkkaaman juristin
käsittelyssä selkeän muodon. Vihdoinkin Pirjo ja Perttu tulevat
nähdyiksi. Juristin myötä on "löytynyt
joku, joka osasi luoda kaiken uudelleen paljon järkevämpänä kuin
se oli ollut".
Puolueelle
Pirjo ja Pertti ovat välineitä, joiden avulla puolue pääsee
mediaan. Jopa Pirjon taulut alkavat mennä kaupaksi, kun niitä
markkinoidaan Populan nettilehden sivuilla. Pertulle työpaikka
puoluessa antaa elämäntarkoituksen, joka tosin osoittautuu
myöhemmin lyhytaikaiseksi. Siinä missä Populan juristi tekee
menneisyydestä johdonmukaisen kertomuksen, antaa puolueen nokkahahmo
Jukka Kalmari ihmiselle selkärangan. Kalmarin uho lähentelee
uskonnollista hurmosta, kun hän julistaa, että hänellä on antaa
ihmisille tie ja uusi elämä. Hänen puheensa kuulostavat välillä
hyvin timosoinimaisilta. "Voiko
meillä olla takanamme vahvempaa valtakirjaa kuin kansan vitutus?"
Hassinen
kuvaa Populan ideologian pitkälti identtiseksi perussuomalaisten
ajatusmaailman kanssa. EU on paha, rahaliitosta on erottava,
maahanmuutto lopetettava, Suomi kuuluu suomalaisille, ulkomaalaiset
ovat raiskaajia ja sosiaalitukien väärinkäyttäjiä. Populan
poliittisen ohjelman esittelystä alkaa Hassisen romaanin alamäki.
Sleepy Sleepersien vanhan hitin modifiointi muotoon "Me halutaan
nolla neekereitä" ja Kalmarin julistus holokaustin
välttämättömyydestä israelilaisen puskurivaltion synnyttäjänä
eivät riitä satiirin aineksiksi sen enempää kuin romaanin lopussa
yliampuvasti kuvatut uusnatsien kiristysyritykset ja väkivaltakaan.
Kerronta
kurkottaa liian moneen suuntaan ja näkökulmien tiheä vaihto tekee
lukemisesta levotonta. Pirjon tyttären Ritan uusperhekuvio, jonka
problematiikka kiertyy Ritan miehen entisen vaimonsa kanssa
adoptoiman tummaihoisen Tuulian murrosiän ympärille, olisi
esimerkiksi jo sinänsä oman romaaninsa aihe. Parhaimmillaan
'Popula' kuitenkin tiivistää nasevasti jotakin hyvin olennaista
nykykeskustelusta, jossa epäonnistumista usein pidetään ihmisen
omana syynä. "Sillä sitä kuuli
joka päivä, joka tuutista: mitäs Perttu Aalto oli ryhtynyt
väkivaltaiseksi - oma vika! Mitäs Pirjo Vainio meni täyttämään
50. Mitäs maisteri Aalto [Pertun äiti] meni dementoitumaan." Näiden
kysymysten ja niiden ratkaisun luulisi kiinnostavan myös Kalmaria,
mutta tämä keskittyy mieluummin syömään poronselyksiä ja
puhumaan matkustelusta.
Perttu
joutuu pettymään Populaan ja hän ymmärtää, että puolue ei ole
vastaus hänen ongelmiinsa, vaan yhden miehen suuruudenhullu unelma.
Kalmari ei ole visionääri ja kansanmies. Hän tekee itsensä ja
Pertun välille selvän pesäeron julistaessaan: "Minä
olen katso tämmöinen erilainen kuin sinä, minä olen johtaja,
joo-o, mutta minä en ole rahvasta."
Mitä
pidemmälle 'Popula' etenee sitä osoittelevammaksi teksti käy. Teos
sisältää loistavaa sanankäyttöä ja sen aihepiiri on
ajankohtainen ja tärkeä, mutta jokin syvempi substanssi siitä
puuttuu. Suhteeni 'Populaan' muuttui paljonkin siitä, miten
koin sen lukiessani ja miten sitten taas tätä blogimerkintää
kirjoittaessani. Lukiessani olin aluksi hyvinkin innostunut. Välillä teki mieli itkeä
ja nauraa samaan aikaan, joka mielestäni on yksi hyvän
kirjallisuuden tunnusmerkki.
'Popula' on siitä erikoinen teos, että mitä
enemmän sitä mietin, sitä kauemmaksi siitä etäännyn. Syistä, joita en osaa tarkemmin eritellä, minä haluaisin pitää 'Populasta'. Samanaikaisesti kuitenkin suorastaan ihmettelen, miten sen alkuosaa lukiessani olin niin
innoissani. Hassinen on kirjoittanut ovelan romaanin, joka herättää minussa reaktioita, joiden kanssa olen yhtä hämilläni kuin 'Populan' henkilöt elämänsä kanssa.
Muita blogimerkintöjä 'Populasta': Mari A:n kirjablogi Ilselä Lukukausi
Muita blogimerkintöjä 'Populasta': Mari A:n kirjablogi Ilselä Lukukausi
Kommentit
Lähetä kommentti