Siirry pääsisältöön

Kate Zambreno: Heroines


I want to fuck the literary universe.

F. Scott Fitzgerald oli paskajätkä. Sen lisäksi hän oli ja on arvostettu kirjailija.

Mainitsin paskajätkyyden ensimmäisenä ja tein sen tarkoituksella. Samalla kaduttaa jo, että paskajätkän nimi on tämän tekstin ensimmäisenä. Onneksi sentään sitä ennen on sitaatti Zambrenolta.

Paskajätkällä oli monia paskajätkäkavereita, kuten mm. T.S. Elliott ja useat muut modernistimiehet. Tyypit, jotka olemme nostaneet kaappien päälle, jossa ne eivät pölyty.



Kate Zambreno käy teoksessaan Heroines väsymättömästi, paikoin suorastaan uuvuttavasti läpi, minkälaisia modernistimiehet olivat. Miten he typistivät vaimonsa. Valvoivat näiden kirjoittamista. Kielsivät yhteiselämästä kirjoittamisen ja jopa minä-promoninin käytön. Kuskasivat vaimonsa mentaalilaitokseen ja suurin piirtein unohtivat sinne.

Modernistimiehet tekivät vaimoistaan kirjojensa henkilöhahmoja. Se mikä oli verta luita lihaa muokattiin omiin tarpeisiin ja vangittiin liikkumattomiksi merkeiksi paperille.

But he was the Great Poet, she merely a sick woman.




Odotin Kate Zambrenon teosta hartaasti. Se seilasi postissa edes takaisin ja kun vihdoin sain sen käsiini olin kirjaimellisesti innostuksesta niin hengästynyt, että aluksi oli vaikea edes alkaa lukea sitä. Varsinkin kun lukeminen lisäsi hengästymistäni.


Haluan Zambrenon sanoja kuin ihmistä. Haluan enemmän.


Heroines ei ole fiktiota, eikä faktaa. Se on henkilökohtaisen kautta kirjoitettua kirjallisuuskritiikkiä. Jos nyt pitää määritellä. Kuka ylipäänsä keksi, että määritteleminen on tarpeen?



Zambrenon tekstissä on niin monia kohtia, kohtia toisensa jälkeen, jotka ovat lähellä villiä sydäntä(ni).



Koko tämä aihepiiri ja kiinnostukseni modernismia kohtaan. Useimmille suomalaisille lukijoille tunnetuimmat modernistivaimot lienevät Zelda Fitzgerald ja Vivien(ne) Eliott, jotka myös kirjoittivat, vaikka heitä vaiennettiin kaikin keinoin.

Pysy nyt siinä naiselle varatussa roolissa tai sinuun lyödään "moral insanity" -leima. Elämänohje suurten modernistien kirjoittaville vaimoille:

live as domestic life as possible
never touch pen, brush, or pencil as long as you live




Patriarkaalinen medikalisaatio. Jos nainen ei ole kuin hänen kuuluu, on kätevää tehdä hänestä hullu. Sulkea pois silmistä, sulkea pois mielestä. Sulkea laitokseen. 

T.S., joka seuraa Vivien(ne)ä muistivihko kädessään. Kopioi vihkoonsa vaimonsa sanoja ja käyttää niitä myöhemmin kirjoissaan tämän tuomitsemiseen.

Modernistimiesten vaimojen sanat heidän miestensä teoksissa. Riisto. Hyväksikäyttö. Tämä kaikki tapahtui todella. Modernismi rakentui mieskirjailijoiden vaimojen ruumiille, heidän miesten näkökulmasta järjestäytymättömälle puheelleen.



Suuret modernistimiehet fetisoivat
hysteeri-
sen/rikon




Modernismi myytin luomisena. Kuka tulee muistetuksi vielä jälkeen päinkin? Kenen käteen annetaan pääsylippu kaanoniin?

Mieskirjalijoita verrataan toisiin, arvostusta nauttiviin mieskirjailijoihin. Ja hupsis! Mieskirjailija livahtaa osaksi mieskirjailijamestarien jatkumoa. Hyvä veli seisoo kaanonin portilla.

Naiskirjailijoilla ei ole vastaavia mahdollisuuksia. Vieläkään. Ei voi olla, koska ei ole naiskirjailijamestareita, joihin verrata, joka taas johtuu siitä, että mestarillisuus on ominaisuus, joka on naiskirjailijoiden ulottumattomissa.



x.x. on uusi Jane Austen. Hmm.
x.x. on uusi Virginia Woolf. Todellakin.
x.x. on uusi Jean Rhys. HMMM.




Kuka naiskirjailija on saanut osakseen luonnehdinnan sukupolvensa tärkein kirjailija?

Piirrä rasti alla lueteltujen suurten amerikkalaisten kirjailijoiden nimen viereen, jos kyseessä on naiskirjailija

DeLillo
Pynchon
Faulkner
Fitzgerald
Roth
Doctorow
Wallace

Kerro, montako rastia sait tulokseksi.




Tekijäfunktio. Zambreno siteeraa Michel Foucault'ta:

"author-function," when one is considered an author, everything is the work, when one is not, it lacks legitimacy.


Jos minulta olisi julkaistu kolme kirjaa tai edes yksi, kaikki nämä blogitekstit olisivat huomattavasti korkeatasoisempia ja mielenkiintoisempia. Eikö olekin jännä?




Erityisesti tila. Tyhjä tila Zambrenon sanojen välissä. Kuinka paljon tyhjässä tilassa voi ollakaan juttua. Miten monella tapaa tyhjää tilaa voi käyttää ja

miten pieni arkinen ostos voi kantaa mukanaan niin paljon

Zambreno kaupassa ostamassa poskipunaa ja huulikiiltoa.


Nars blush Madly
Nars lipgloss Orgasm






En olisi pysynyt järjissäni miesmodernistin vaimona. Tiedän sen siitä, että en oikein pysynyt järjissäni edes 1900-luvun lopun wanna-be-runoilijan puolisona. 

I niin kuin immanenssi.

What is seen as signs of great Artistry in a man can be seen as alarm in a woman's behavior.



Modernistimiehen vaimo - kuten Zeldasta sanottiin - on "täydentävä älykkyys". Hänen tehtävänsä on antaa älykkyytensä Suuren Miehen käyttöön. Tukea. Sietää omaa orjuuttaan. Scott määräsi, että vain hänellä oli oikeus kirjoittaa hänen ja Zeldan elämästä.  Vain hänellä oli oikeus käyttää yhteistä materiaa kirjallisten teostensa pohjana.

Miehen ahdistus on eksistentiaalista. Ahdistunut nainen taas on patologinen tapaus.




Olen ollut hukassa ja eksyksissä bloggaamisen kanssa jo pitkään. Zambrenon Heroines kuitenkin avasi minussa kirjoittamiseen liittyviä asioita tavalla, joka on kokemuksena niin uusi ja valtava, että en ala sitä tässä tekstissä avaamaan, mutta tähän aihepiiriin liittyvä kirjoitus kuplii jo luonnoksena.



Sekalaisia ajatuksia, omia pohdiskeluja. Epävarmuutta. Horjumista. Viimeistelemättömyyden pelkoa. Niin vahva tunne, että olen saapumassa johonkin, jossa olen aina ollut, mutta jossa olemistani en ole tunnistanut. Zambreno sanoittaa tämän kaiken.

Heroines antoi minulle vapauden. Voiko suurempaa olla? Voiko suurempaa pyytää?


Tunnen houkutusta lisätä Zambrenon kirjan rakkaimpien joukkoon. Tehdä näin







Kate Zambreno: Heroines
309 sivua
Semiotext(e) (2012)

Kommentit

  1. Kiitos Omppu! Pelastit päiväni 💕.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja sinun kiitoksesi AilaKaarina 😘 pelasti minun päiväni, joka tähän mennessä ei ole ollut kovinkaan mallikas. Vaan vielä on päivää jäljellä ... muuttua paremmaksi

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lauri Viita: Betonimylläri ja muita runoja - BAR Finland, 12

Jos nyt kävisi niin, että Alepan kassajonossa joku väittäisi, että Lauri Viidan Betonimylläri on paras koskaan Suomessa julkaistu esikoisteos, en alkaisi väittämään vastaan. Kirjan takakannesta löytyy seuraavia mainintoja: "Todella alkuperäinen, omalaatuinen kyky" (Lauri Viljanen, HS) "Hehkuvaa laavaa, joka vyöryy vastustamattoman sisäisen paineen alta." (Holger Lybäck, Finsk Tidskrift) "Suurta voi syntyä odottamatta, ja tässä näyttää tapahtuneen nousu suoraan huipulle." (Hämeen kansa) * Viidan esikoiskokoelman tyyppipiirteitä on runonsisäinen liikehdintä, jossa ylevä ja suuri muuttuu arkipäiväiseksi ja konkreettiseksi tai vaihtaa paikkaa usemman kerran.  Runo 'Alfhild' alkaa säkeillä: Äidit vain, nuo toivossa väkevät, Jumalan näkevät Ja päättyy säkeisiin: Niin suuri on Jumalan taivas ja maa, oi lapseni rakastakaa Näiden ylevien ja perinteisenkuuloisten säkeiden välissä isä ja äiti kulkevat peräkanaa ja morsiuspari ostaa p

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip

Rakas Viro -haaste -jatkuu kunnes 100 panosta kasassa

Elämässä on ihan tarpeeksi haastetta ilman uusiakin haasteita, mutta siitä huolimatta en voi vastustaa kiusausta perustaa viroaiheista haastetta. Kyllä sitä nyt yhden haasteen verran pitää rakkaan naapurin synttäreitä juhlia. Tehdäänpäs tämä nyt mahdollisimman helpoksi eli homma menee niin, että Rakas Viro-haasteeseen voi osallistua millä tahansa Viroon liittyvällä panoksella, kunhan kertoo asiasta tämän postauksen kommenteissa / somessa. Voi lukea virolaisia kirjoja, novelleja ja runoja. Katsoa virolaisia elokuvia. Käydä Virossa teatterissa tai muussa häppeningissä. Käydä virolaisten taiteilijoiden näyttelyissä. Matkustaa Viron ja kirjoittaa siitä matkakertomuksen. Ottaa valokuvan jostain virolaisesta kohteesta. Halata virolaista  ystävää. Käydä Eeestin herkussa ostamassa possulimua. Äänestää Viroa Euroviisuissa. Tai mitä nyt keksitkin. Ilmoita osallistumisestasi ja panoksestasi tämän haasteen kommenteissa. Nostan panokset tähän varsinaiseen post