Siirry pääsisältöön

Antti Hurskainen: Suntio


Suntio on ulkonäöltään raamattu tai ehkä sittenkin virsikirja. Pilaantuneen ehtoollisviinin värinen kansi kultakirjailuin. Yhteys kristilliseen kontekstiin on ilmeinen. 

Kansi on hirveän ruma. Ei millään tapaa houkutteleva. Se ei kutsu tarttumaan itseensä. Se jököttää kuin muistomerkki, joka ohitetaan sen enempiä sille ajatuksia uhraamatta.

Vaan ei kansi kirjaa pahenna.

Antti Hurskaisen Finlandiapalkinto-ehdokkaanakin ollut Suntio on kaikkea muuta kuin mitä Hurskaisen odottaisin kirjoittavan. 

Toki, jos hetkeksi pysähdyn edellistä lausetta miettimään, niin huomaan, että ei minulla varsinaisesti ole Hurskaisen kirjoittamisen tematiikkaan liittyviä odotuksia. 

Repaleinen odotushorisontti repeää temppelin esiripun tavoin. Eli, Eli, Lama Sabachthani.

Romaani jakaantuu kahteen osaan, joista ensimmäisessä suntio Turtola tekee työtään, keskustelee kirkkoherran kanssa ja hoitaa vakavasti sairasta tytärtään. Turtola on yksinhuoltaja, jonka vaimo on lähtenyt makeamman elämän perään. 5-vuotias tytär Monika sairastaa glioblastoomaa ja hänen terveydentilansa menee jatkuvasti huonompaan suuntaan.

Turtola on huolehtivainen isä.  Pienin keinoin hän rakentaa helpotusta tyttärensä elämään. Turtola on maallinen Jumala, Monika tyttäreksi tullut Jeesus. Ehkä nyt liioittelin, ehkä en.

Kovasti viinan perään olevan saksalaisesta teologi Dietrich Bonhoefferista innoittautuneen kirkkoherra Sirénin kanssa Turtola puhuu kristinuskon keskisistä ja polttavista kysymyksistä. 


 Boenhoeffer, kuten useimmat tietävät, kuoli natsien keskitysleirillä ja Suomessa hänet muistetaan erityisesti virrestä 600.

Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan 
olemme kaikki hiljaa kätketyt


Sirénin ja Suntion aiheina ovat niin Ingmar Bergman, Kiihtelysvaaran kirkkopalo, anteeksipyyntöspektaakkelit kuin Jeesuksen ystävyyssuhteetkin. Vuoropuhelu saa usein esseemäisiä sävyjä.


Teoksen toisessa osassa Turtola on vankilassa tehtyään - ainakin omasta mielestään - armeliaan teon ja veistää Jeesus-patsasta sekä kirjoittaa kirjeitä, joiden vastaanottajina ovat mm. kirkkoherra, Turtolan ex-vaimo, tytär Monika, Turtolan isävainaa, Turtolan ja Monikan asunto sekä itse Jumala.

Ertityisesti Suntion alussa Hurskaisen iskevä lause, kyyninen ja paikoin suorastaan nihilistinen ote muistuttaa Juha Seppälän kerronnasta. Meno ei ole kovin toivorikasta ja miksi olisikaan, sillä toivo ei ole se rakennuspuu, jonka varassa Turtolan elämä lepää.

Hurskainen ruotii nykyajan tyyppipiirteitä - syylllisyyttä, itsekkyyttä, pelkoa, kuolemaa - asettamalla ne raamatulliseen kontekstiin. 

Syviä syvyyksiä avautuu ja lukija voi hyvinkin pudota kuiluun, josta pois pääseminen vaatii vaikeiden ihmisen osaan ja tekoihin liittyvien kysymysten käsittelyä. 

Jostakin olemme tulossa, mutta olemmeko minnekään menossa?

 



Antti Hurskainen: Suntio
282 sivua
Siltala (2023)



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Emilia Männynväli: Toiste en suostu katoamaan

Tässä tekstissä nostan laajimmin esiin Emilia Männynvälin työläiskirjailijoita ja - kirjallisuutta koskevan tekstin. En siksi, että se olisi jotenkin parempi tai tärkeämpi teksti kuin tässä kirjassa olevat muut tekstit, vaan siksi, että haluan kirjata ylös Männynvälin työläiskirjailijoihin ja -kirjallisuuteen liittyviä huomioita. Ennen kasvispihviä kuitenkin muutama yleinen huomio Männynvälin teoksesta. * Toiste en suostu katoamaan -esseekokoelman päättää teksti nimeltä Ruumis puhuu, jossa Männynväli kertoo, miten hän blogikirjoitustensa vuoksi joutui maalitetuksi ja päätti luopua kirjoittamisesta kokonaan. "Saan uhkaussoittoja. Perääni lähdetään kadulla ja minua piiritetään baarissa [...] Autoni päällystetään verellä, paskalla ja jauhelihalla, kahdesti. Ulkonäköäni ja kaikkea minussa arvostellaan internetin täydeltä. Saan sähköposteja, joiden mukaan ansaitsisin kuolla. Joku haaveilee raiskaamisestani. Löydän nimeni ensimmäisenä eliminoitavien maanpettureiden listalta. Olen äärioi

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip

Suomalaiset kirja-aiheiset podcastit

Kuunteletko kirja-aiheisia podcasteja? Omalta osaltani voin todeta, että olen suorastaan riippuvainen niistä, sillä kirja-podcastit ovat mainio tapa pysyä pinnalla sen suhteen, mitä kirjamaailmassa tapahtuu ja vaikka itse olen tosi huono äänikirjojen kuuntelija ainakin toistaiseksi niin podcasteja tulee kuunnelluksi paljonkin. Kuuntelen niitä lähinnä työmatkoilla tai tarkkaan ottaen kuvio menee niin, että kuuntelen podcasteja kävellessä ja sen osan matkasta, jonka matkustan junalla, luen kirjaa. Joku prioriteetti se nyt sentään olla pitää. Ensimmäinen kirja-podcast, jota säännöllisesti aloin kuunnella oli Mellan raderna , joka viime aikoina on jäänyt omassa kuuntelussani valitettavassa määrin Sivumennen -podcastin alle. Mellan raderna on kiinnostava, koska siinä käsitellään vähän eri kirjallisuutta kuin mikä suomalaisessa kirjallisuuskeskustelussa on pinnalla. Juontajista Peppe Öhman on suomenruotsalainen ja Karin Jihde ruotsalainen ja se tekee tästä podcastista oikein piristävän