Vuoden 2024 päätteeksi nopea vilkaisu Deborah Levyn teokseen The Position of Spoons. Kyseessä on kokoelma kertomuksia, kirjeitä ja esseitä, joista osa on vain parin sivun mittaisia. Moni teksteistä on julkaistu jo aiemmin joko lehdissä tai muussa mediassa.
Levy tarkastelee teksteissään mm. seuraavia kirjailjoita: Colette, Marguerite Duras, J.G. Ballard, Ann Quin, Violette Leduc, Elizabeth Hardwick, Simone de Beauvoir ja Maria Stepanova.
Vaikka The Position of Spoons ei olekaan kauttaaltaan parasta Levyä oli tämän teoksen lukeminen suuri ilo. Sillä, niin, yhä edelleen olen auttamattoman pihkassa Levyn kirjoituksiin ja haluan lukea kaiken hänen kirjoittamansa. Koska, niinpä, näin se vaan on: Levyä lukiessani olen kotona.
Levyn kiinnostuksen kohteet osuvat pitkälti omaan makuuni ja kun sitten käy niin, että hän kirjoittaa jostakin, joka on minulle uutta ja vierasta haluan heti lukea kirjan, josta hän on innostunut tai tutustumaan Levyn ihaileman taiteilijan töihin.
The Position of Spoons -teoksessa Levy kirjoittaa minulle uudesta tuttavuudesta: portugalilais-brittiläisestä kuvataiteilijasta Paula Regosta.
Omaa kokemustaan Regon taiteen parissa Levy kuvaa lainaamalla Jacques Lacania:
The Reason we go for poetry is not for wisdom, but for dismantling of wisdom.”
Tekstissä The Psychopatology of Writing Life Levy porautuu kirjoittamiseen ja kirjoittamisen tekniikoihin ja tulee samalla antaneeksi vihjeitä oman fiktionsa tulkintaan.
”I know that things are going well when there is something about a character that I cannot fully comprehend.”
…
”If coherence is achieved at the expense of complexity, it is not really coherence.”
Hyvää uutta vuotta 2025:
”Fiction is a good home for the reach of the human mind.”
Deborah Levy: The Position of Spoons
240 sivua
Kommentit
Lähetä kommentti