Miksi emme kieltäisi influenssereita? - Katri Naukari: Hienon elämän illuusio
Nyt ollaan tämän päivän ilmiöissä niin että narskuu.
Esikoisromaanissaan Yhden puun tuho (WSOY 2021) Katri Naukari käsitteli nautinnonhalua ja ilmastoahdistusta. Samat teemat osin muuntuneina ovat läsnä myös Naukarin Hienon elämän illuusiossa (WSOY 2025), jossa päänäyttämöä hallitsevat viihdebisnes, somen valta sekä ihmisen halu ostaa ja saavuttaa yhä enemmän.
TV-taikuri Scott Demon (kiva sukunimi by the way) on jo vuosia ollut kuuluisa katoamistempuistaan, mutta hänen lumokäyränsä on pahasti laskusuunnassa. Demonin ympärillä toimiva valtava koneisto ja ennen muuta hänen vaimonsa Rafaela yrittävät keksiä, miten Demonin brändiä voisi muuttaa niin, että yleisö löytäisi hänet jälleen.
Yllättäen Demon alkaa tuntea kiinnostusta ilmastonmuutosta ja sen ehkäisemistä kohtaan ja show:n pyörät naksahtavat uuteen asentoon. Voisiko ilmastonmuutos olla se pelastava enkeli, josta puhumalla Demon yltäisi uuteen kiitoon?
Doris (entinen TIS-Jennica) on muuttanut New Yorkiin tullakseen kuuluisaksi ja rikkaaksi. Hänen päivänsä täyttyvät täydellisten Instagram-kuvien metsästyksestä ja influensseritapahtumiin osallistumisesta. Lisäksi hän juontaa yhdessä tuttavansa Ninan kanssa Girlbo$$ Bitch -podcastia, jossa kerrotaan, miten saavutetaan "inspirational vibe" ja manifestoidaan "BIG SUCCEEEESS".
Doriksen "Doris❤️NYC" -instatilin perusteella hänen elämänsä on täynnä hienoja drinkkejä ja ravintoloita, kalliita käsilaukkuja ja tunnelmahetkiä, joiden taustalla ovat Manhattanin pilvenpiirtäjät ja täydellisen värinen taivas. Todellisuus on toinen.
Somepostauksissa Doris ottaa "aina lennosta keltaisen taksin", mutta todellisuudessa hänellä on varaa matkustaa tuskin metrolla. Hänen elämänsä on epätoivoista senttien venyttämistä, mahdollisuuksien haistelua ja asunnossa vipeltävien torakoiden tappamista.
Naukarin teos moukaroi somepostausten keinotekoisuutta ja ihmisen halua saavuttaa alati jotain hienompaa ja enemmän. Vaikka romaani on pinnalta kevyt, sen sisällä jyskyttävät kysymykset siitä, miksi ei voi olla tyytyväinen siihen, mitä on, vaan on jatkuvasti tavoiteltava lisää.
Todellisuus tavoittaa Doriksen ja saa hänet kysymään:
"Et miks kaikkialla jaetaan ohjeita, että näin vaurastut ja sijoitat, ja näin saavutat sitä ja tätä, mut missään ei kerrota, et miks näitä asioita pitäis tavoitella. Et miks varallisuuden kasvattaminen on joku elämän keskeinen juttu."
Naukari näyttää sometodellisuuden ruman puolen ja Doriksen kautta myös sen, miten raakaa peli on.
*
Influensserien harjoittama mainostaminen vaikuttaa erityisesti nuoriin ja opettaa heidät haluamaan kuluttamaan yhä enemmän. Miksi emme kieltäisi influenssereita?
Silloin kun vielä käytin instaa päivittäin lopetin seuraamasta tyyppejä, joiden sisältö alkoi olla voittopuolisesti yhteistyötä milloin minkäkin yrityksen ja tuotteen kanssa. Yksi näistä seuraamistani oli Jorma Uotinen, jota olen fanittanut vuosia, mutta enpä fanita enää. Viime aikoina Jorma on mainostanut mm. pizzaa, hammastahnaa, Disney+-striimauspalvelua ja Teliaa.
Seriouzzzly!
Katri Naukari: Hienon elämän illuusio
239 sivua
WSOY 2025
Kommentit
Lähetä kommentti