Siirry pääsisältöön

Joan Didion: Slouching towards Bethlehem


Kuvitellaanpa, että Joan Didion olisi syntynyt ja asunut elämänsä Keravalla. Millaisia hänen kirjansa siinä tapauksessa olisivat?


Tehdäänpä mielivaltainen katuvertailu:


Rodeo Drive - Ravikuja
Hollywood Boulevard - Horsmatie
Sunset Boulevard - Sementtitehtaankatu
Mulholland Drive - Muonamiehenkatu
Melrose Avenue - Metsolantie




Niinpä.



Slouching towards Bethlehem (1968) kytkeytyy vahvasti Los Angelesiin. Ei siihen kaupunkiin, joka Los Angeles on nykyisin, vaan siihen, mikä se on joskus ollut ja johon ei enää voi astua kuin Didionin tekstien,  nostalgisen sumun ja lukijan mielikuvituksen voimin. 

Kerrostunutta ikonista taikapölyä. Vääristynyttäkin, mutta - tai sen takia - niin hurmaavaa. Niin saavuttamatonta.

Vaikka Didion kirjoittaa myös elämästään New Yorkissa, se peittyy Los Angeles -kuvausten alla. Ja oli kyse kummasta kaupungista tahansa keskeistä on kaupunki sinänsä.

Pertti Karkama kirjoittaa artikkelissaan ’Kaupunki kirjallisuudessa’:


”Kaupungin ja urbaanin elämän esittäminen on […] tehtävä, joka kirjoittajan on ratkaistava mielessään, sisäisessä puheessaan, ja jolle hänen on löydettävä mahdollisimman sopiva ilmiasu.”


Didion on mestari juuri Karkaman peräänkuuluttaman ilmiasun löytämisessä. Kun luen Didionia huomioni kiinnittyy siihen, että hänen parhaimmissa teksteissään ei voisi vaihtaa sanaakaan toiseksi, ei muuttaa sanojen tai lauseiden järjestystä. Kirjoitettu on kaiverrettu muotoon, joka nauttii koskemattomuuden suojaa.


”There has been no rain since April. Every voice seems a scream. It is the season of suicide and divorce and prickly dread, wherever the wind blows.”



Didionin taituruudesta huolimatta valehtelisin, jos väittäisin, että olen hänen teostensa fani. Toki olen kokenut Didionin seurassa valtaisan syviä hetkiä, mutta monet hänen esseistään (ovatko ne esseitä?) ovat minusta lähinnä kyllästyttäviä.


Edellisen kirjoitin varsin tietoisena siitä, että omassa kirjallisuskuplassani Didionia kuuluu ylistää.


Hah! Näen sinut. Näen miten rypistät kulmiasi. Tunnen paheksuntasi. No problem.



Kyse voi olla siitä, että Didionin ja oman maailmani välillä on kuilu, joka on voittamaton, eikä millään keinoin ylitettävissä. Tarttumapintaa ei ole. Didonin esseet ovat kuin tauluja, joita voin katsella, mutta joihin en voi astua sisään.



Mutta toisenlaisiakin hetkiä on.

Aloitin Slouching towards Betlehemin lukemisen Viruhotellin toiseksi ylimmässä kerroksessa puolisen vuotta sitten. Oli kevät, mikä ei ole merkityksetöntä, sillä vain kevät ja sen kuningatar huhtikuu osaa olla ihmiselle niin julma, että tuntuu kuin olisin vain figuuri Edward Hopperin maalauksessa.


Aloitin tätä Didionin kirjaa hotellisängyssä ja ikkunasta näin pitkälle. Näin ja tunsin, miten Didionin sanat muodostuvat. Miten jokaista sanaa edeltää etsintä ja monta hylkäämistä ja miten sen jälkeen sana tipahtaa paperille kuin kivi, mutta on silti kevyt ja juuri keveydessään kauhistuttavalla tavalla minua järkyttävä.


Edellisen kaltaisten hetkien vuoksi palaan Didionin pariin yhä uudestaan. Didion on kirous veressäni.



Joan Didion: Slouching towards Bethlehem
238 sivua
4th Estate (2017/1968)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lauri Viita: Betonimylläri ja muita runoja - BAR Finland, 12

Jos nyt kävisi niin, että Alepan kassajonossa joku väittäisi, että Lauri Viidan Betonimylläri on paras koskaan Suomessa julkaistu esikoisteos, en alkaisi väittämään vastaan. Kirjan takakannesta löytyy seuraavia mainintoja: "Todella alkuperäinen, omalaatuinen kyky" (Lauri Viljanen, HS) "Hehkuvaa laavaa, joka vyöryy vastustamattoman sisäisen paineen alta." (Holger Lybäck, Finsk Tidskrift) "Suurta voi syntyä odottamatta, ja tässä näyttää tapahtuneen nousu suoraan huipulle." (Hämeen kansa) * Viidan esikoiskokoelman tyyppipiirteitä on runonsisäinen liikehdintä, jossa ylevä ja suuri muuttuu arkipäiväiseksi ja konkreettiseksi tai vaihtaa paikkaa usemman kerran.  Runo 'Alfhild' alkaa säkeillä: Äidit vain, nuo toivossa väkevät, Jumalan näkevät Ja päättyy säkeisiin: Niin suuri on Jumalan taivas ja maa, oi lapseni rakastakaa Näiden ylevien ja perinteisenkuuloisten säkeiden välissä isä ja äiti kulkevat peräkanaa ja morsiuspari ostaa p...

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip...

Rakas Viro -haaste -jatkuu kunnes 100 panosta kasassa

Elämässä on ihan tarpeeksi haastetta ilman uusiakin haasteita, mutta siitä huolimatta en voi vastustaa kiusausta perustaa viroaiheista haastetta. Kyllä sitä nyt yhden haasteen verran pitää rakkaan naapurin synttäreitä juhlia. Tehdäänpäs tämä nyt mahdollisimman helpoksi eli homma menee niin, että Rakas Viro-haasteeseen voi osallistua millä tahansa Viroon liittyvällä panoksella, kunhan kertoo asiasta tämän postauksen kommenteissa / somessa. Voi lukea virolaisia kirjoja, novelleja ja runoja. Katsoa virolaisia elokuvia. Käydä Virossa teatterissa tai muussa häppeningissä. Käydä virolaisten taiteilijoiden näyttelyissä. Matkustaa Viron ja kirjoittaa siitä matkakertomuksen. Ottaa valokuvan jostain virolaisesta kohteesta. Halata virolaista  ystävää. Käydä Eeestin herkussa ostamassa possulimua. Äänestää Viroa Euroviisuissa. Tai mitä nyt keksitkin. Ilmoita osallistumisestasi ja panoksestasi tämän haasteen kommenteissa. Nostan panokset tähän varsinaiseen ...