Siirry pääsisältöön

Hanako Footman: Mongrel


Voin kuulla mielessäni, miten yksi toisen jälkeen sanoo Hanako Footmanin Mongrelista: ihana ihana kirja. Eivätkä he mitenkään väärässä ole, mutta sitten tulee taas se mutta.

Törmäsin Mongreliin ensimmäisen kerran vajaa vuosi sitten tallinnalaisessa Rahva Raamat -kirjakaupassa. Teki kovasti mieli ostaa se omakseni, mutta hillitsin itseni. Kirja jäi kuitenkin mieleeni kummittelemaan ja myöhemmin varasin sen kirjastosta.

Sanalla Mongrel voidaan viitata sekarotuisiin koiriin, mutta yleisemmin se tarkoittaa risteymää, jolloin sillä voidaan viitata myös ihmiseen, jolla on monikulttuurinen tausta.

Mongrel kertoo kolmesta tytöstä, jotka teoksen myötä kasvavat naisiksi. 

Teoksen nimen kautta päähenkilöksi nousee Mei, jonka isä on britti ja äiti japanilainen. Mei asuu isänsä kanssa Lontoossa ja hänen äitinsä on kuollut Mein ollessa 6-vuotias. Teinivuosina Mei huomaa, että hän pitää enemmän tytöistä kuin pojista ja hän alkaa haluta ystävältään Franilta muutakin kuin pelkkää ystävyyttä.

Yuki taas lähtee Japanista Lontooseen opiskellakseen viulunsoittoa. Haruki elää Japanissa, eikä tunne isäänsä. Harukin äiti kuolee tämän ollessa 13-vuotias, eikä hän tiedä, kuka hänen isänsä on.


Kirjassa seurataan tyttöjen kasvua aikuiseksi. Mei kipuilee äidittömyyden ja Frania kohtaan kokemiensa tunteiden kanssa ja purkaa pahaa oloaan viiltelyyn. On kiusaamista ja ulkopuolisuutta, kunnes Mei liittyy kuoroon ja kokeen vihdoin voivansa kuulua joukkoon.

Yuki rakastuu opettajaansa ja pian hän onkin jo äiti, joka liian usein jää yksin vauvan kanssa, kun hänen miehellään on monenlaista menoa. Hänen päivänsä täyttyvät yksinäisyydestä ja asioiden toistumisesta. Mustasukkaisuus raastaa Yukia. 

Haruki asuu isovanhempiensa luona. Footman kuvaa, miten Harukin äiti kärsi pahasta kaamosmasennuksesta ja miten hän yhtenä päivänä ei enää tule kotiin. Sen, miten äiti kuoli Haruki saa tietää vasta vuosi myöhemmin. Kun isoisän kanssa tulee riitaa Haruki tekee äkkilähdön Tokioon, jossa hän ryhtyy seuranaiseksi ja prostituoiduksi.


Footman virkkaa tarinansa taiten isoin kimaltelevin silmukoin ja kuljettaa naisia eteen päin vuorotellen, kunnes heidän välisensä yhteydet tulevat näkyviksi.

Mongrel on tunteisiin menevä, melankolisen kirkas romaani, joka synnyttää minussa samansukuisia tunteita kuin Angie Leen elokuva Brokeback Mountain. Sisälle padottua, pidäteltyä. Miten kaikki olisi voinut mennä niin toisin, mutta niin ei tapahtunut.

Japaniin sijoittuvat kuvaukset ovat teoksen ehdotonta plussaa. Kaikkinensa Mongrel on upeasti rakennettu tarina, vaikka omaan makuuni siinä maistui loppua kohden vähän liika sentimentaalisuus. Tästä huolimatta uskallan väittää, että monelle Mongrel on jos ei nyt ihan täydellinen, niin joka tapauksessa hieno ja pitkään mielessä säilyvä tarina. 



Hanako Footman: Mongrel
341 sivua
Footnote Press (2024) 






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lauri Viita: Betonimylläri ja muita runoja - BAR Finland, 12

Jos nyt kävisi niin, että Alepan kassajonossa joku väittäisi, että Lauri Viidan Betonimylläri on paras koskaan Suomessa julkaistu esikoisteos, en alkaisi väittämään vastaan. Kirjan takakannesta löytyy seuraavia mainintoja: "Todella alkuperäinen, omalaatuinen kyky" (Lauri Viljanen, HS) "Hehkuvaa laavaa, joka vyöryy vastustamattoman sisäisen paineen alta." (Holger Lybäck, Finsk Tidskrift) "Suurta voi syntyä odottamatta, ja tässä näyttää tapahtuneen nousu suoraan huipulle." (Hämeen kansa) * Viidan esikoiskokoelman tyyppipiirteitä on runonsisäinen liikehdintä, jossa ylevä ja suuri muuttuu arkipäiväiseksi ja konkreettiseksi tai vaihtaa paikkaa usemman kerran.  Runo 'Alfhild' alkaa säkeillä: Äidit vain, nuo toivossa väkevät, Jumalan näkevät Ja päättyy säkeisiin: Niin suuri on Jumalan taivas ja maa, oi lapseni rakastakaa Näiden ylevien ja perinteisenkuuloisten säkeiden välissä isä ja äiti kulkevat peräkanaa ja morsiuspari ostaa p...

Pajtim Statovci: Lehmä synnyttää yöllä

"Toi Pajtimin uus kirja. Halkeen"  kirjoitin ystävälleni kun olin lukenut Pajtim Statovcin romaanin Lehmä synnyttää yöllä . Kirjoitin juuri tälle ystävälleni, koska hänelläkin on halkeamisen kyky ja hän tietää heti, mistä on kysymys.  Instagramiin laitoin stoorin, jossa uhkasin lyödä niitä, jotka tiivistävät tämän romaanin sanoihin "hieno lukukokemus". Sanat, joilla kuvata haltioitunutta kokemusta lukemastaan ovat rajallisia, mutta "hieno lukukokemus" vetää latteudessaan vertaa sen kaltaisille ällöilmaisuille kuin masuasukki, paituli ja pientä purtavaa. Kun olen lukenut Lehmän en pysty rauhoittumaan. Tärisen ja kävelen pitkin asuntoani ja tuijotan ikkunasta syksyn värjäämiä puita. Kirpeys. Kauneus, joka on kuolemassa.  Ja pitäisi lähteä kauppaan. En voi nyt lähteä kauppaan. En voi tässä mielentilassa mennä minnekään, missä on vieraita ihmisiä.  Taivaan isä kiitos, että en ole kriitikko. Että en ole vaikkapa Pasi Huttunen, jolle Lehmä oli "epämiellytt...

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip...