Siirry pääsisältöön

Nanni Balestrini: Haluamme kaiken


Kuulin Nanni Balestrinin kirjasta Haluamme kaiken (Vogliamo tutto, 1971, suomentanut ja esipuheen kirjoittanut Janne Löppönen) ensimmäisen kerran, kun vuonna 2022 luin Rachel Kushnerin esseekokoelmaa The Hard Crowd, jossa Kushner kirjoittaa tästä teoksesta. Siitä lähtien olen palavasti halunnut lukea Balestrinin kirjan.

On erinomaista, että yli 50 vuotta ilmestymisensä jälkeen Balestrinin teos on Poesian toimesta vihdoin saatu myös suomeksi. 

Onneksi odotin suomennosta, enkä lukenut Balestrinin kirjaa englanniksi, sillä Janne Löppönen kertoo esipuheessa, että englanninkielisessä käännöksessä We Want everything kirjan englannintanut Matt Holden on tehnyt ratkaisun, jossa välimerkkejä käytetään englanninkielisen proosan tapojen mukaisesti.

Tämä huomio on tärkeä, sillä Balestrinin kirjan rytmin kannalta on oleellisesta, että hän mm. ei käytä pilkkuja silloinkaan, kun kyse on luetteloinnista. Näin tekstiin syntyy omanlaisensa virta, joka muodostaa analogisen suhteen kirjassa kuvatun työläisten kapinoinnin ja taistelun kanssa. Kun lakkoilla on alettu, ei pysähdystä, vaan jatketaan tuli mitä tuli.


Haluamme kaiken kertoo Italiassa Fiatin Miraforin autotehtaalla Torinossa vuonna 1969 alkunsa saaneesta työtaistelusta. Teoksella on vahva todellisuuspohja, sillä se perustuu pitkälti Alfonso Natellan Balestrinille kertomaan. Romaani kuvaa työläisten yhdistymistä taisteluun Fiatin epäinhimillisiä ja epäoikeudenmukaisa työoloja ja tehtaan johtoa vastaan. Miraforin tehtaan työläisten taistelu on lähtölaukaus, jonka seurauksena muillakin tehtailla aletaan lakkoilla. 

Erityistä työläisten lakkoilussa on, että se tapahtuu heidän omilla ehdoillaan irrallaan ammattiliitoista tai kommunistisesta puolueesta, joiden työläiset katsovat olevan lähinnä este todelliselle muutokselle.

Jos on lukenut romaanin esipuheen asemoituu Natella sen alussa nimettömän kertojan kautta romaanin päähenkilöksi, mutta tarinan edetessä kertoja kollektivisoituu ja muuntuu kaikkien työtaisteluun osallistuvien työläisten ääneksi. Teoksessa Italia on jakautunut köyhään etelään ja rikkaampaan pohjoiseen. Etelästä lähdetään työn perään pohjoiseen, mutta vastassa ei ole hyvinvointi, vaan monotoninen ja terveydelle usein vaarallinen liukuhihnatyö, jota Fiatin tehtaan pomot pyrkivät jatkuvasti tehostamaan. 

Työntekijästä on tullut pelkkä väline, jonka arvo mitataan hänen valmistamiensa tuotantokappaleiden määrässä. Yhtä lailla kuin tavaroilla ja esineillä on hintansa on hintalappu Fiatin tehtaalla liimattu myös työntekijöiden selkiin. Karua kieltään työläisten oloista kertoo sekin, että monet heistä joutuivat yöpymään Torinon rautatieasemalla, johon heillä oli pääsy Fiatin henkilökorttia näyttämällä. 

Osa työläisten nöyryyttämistä ovat työhaastattelut ja lääkärintarkastukset, jotka ovat pelkkää janten lain mukaista teatteria, sillä kaikki palkataan, koska työvoiman tarve on niin valtava. 

Lehdistö sen sijaan haluttiin pitää kaikin keinoin tietämättömänä siitä, miten työläisten asiat oli järjestetty.

Balestrini kuvaa, miten pomot käyttävät taitavasti keinoja, jolla työläiset saadaan asettumaan myös toisiaan vastaan. On palkkaluokkia ja palkitsemisjärjestelmiä, joiden eduista pääsevät nauttimaan vain harvat ja hekin oman terveytensä uhraamalla. Peruspalkka on niin huono, että se ei riitä elämisen kustannuksiin. 

"Työläisellä on vain kaksi vaihtoehtoa joko tappavan raskas työ silloin kun menee hyvin tai työttömyys ja nälkä silloin kun menee huonosti. En tiedä kumpi on pahempi. Mutta eihän työläinen sitä päätäkään vaan pomo päättää aina hänen puolestaan."


Rachel Kushner tunsi vuonna 2019 kuolleen Balestrinin henkilökohtaisesti. Essessään Kushner kertoo, miten Rooman Teatro Argentinassa pidettiin tunteja kestävä, nimeä "The greatest Nannis ouf our lives" kantava Balestrinin muistotilaisuus. Huomattavaa on, että tilaisuuden nimi ei kata pelkästään Balestrinia, vaan monikkomuodon kauttaa ottaa mukaan kaikki työläiset.

Kukaan Balestrinin laajasta ystäväpiiristä ei tuntenut Alfonso Natellaa ja monet epäilivät, oliko tämä Balestrinin mielikuvituksen tuotetta. Vaan kuinka kävikään? Balestrinin muistotilaisuuteen asteli eräs mies, joka halusi kunnioittaa Balestrinin muistoa.  Mies oli Alfonso Natella.

Balestrinin romaania hallitsee vahva usko vallankumouksen voimaan. Haluamme kaiken on erityisen ajankohtainen myös suomalaisille lukijoille juuri nyt, kun työministerimme pistää parastaan kurjistaakseen niin työtä tekevien kuin työttömienkin olosuhteita sekä vähentääkseen ammattiliittojen valtaa. 

Liukuhihnatyön monotonisuusden ja työtaistelun eri vaiheiden vimmaisen energisessä ja yksityiskohtaisessa kuvauksessa Haluamme kaiken on vertaansa vailla oleva työläisromaani, jonka ääni ei suostu vaikenemaan.

"Meidän on taisteltava ja taisteltava ja taisteltava jotta meillä olisi enemmän rahaa ja vähemmän työtä. Meidän on kumottava kapitalismi ja vaadittava että meitä kohdellaan ihmisinä eikä kuormajuhtina. Kapitalismi on mätä ja vanhentunut järjestelmä. Kukaan ei enää kestä sitä."



Nanni Balestrini: Haluamme kaiken
Vogliamo tutto (1971)
Suom. Janne Löppönen
Poesia (2024)








Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lauri Viita: Betonimylläri ja muita runoja - BAR Finland, 12

Jos nyt kävisi niin, että Alepan kassajonossa joku väittäisi, että Lauri Viidan Betonimylläri on paras koskaan Suomessa julkaistu esikoisteos, en alkaisi väittämään vastaan. Kirjan takakannesta löytyy seuraavia mainintoja: "Todella alkuperäinen, omalaatuinen kyky" (Lauri Viljanen, HS) "Hehkuvaa laavaa, joka vyöryy vastustamattoman sisäisen paineen alta." (Holger Lybäck, Finsk Tidskrift) "Suurta voi syntyä odottamatta, ja tässä näyttää tapahtuneen nousu suoraan huipulle." (Hämeen kansa) * Viidan esikoiskokoelman tyyppipiirteitä on runonsisäinen liikehdintä, jossa ylevä ja suuri muuttuu arkipäiväiseksi ja konkreettiseksi tai vaihtaa paikkaa usemman kerran.  Runo 'Alfhild' alkaa säkeillä: Äidit vain, nuo toivossa väkevät, Jumalan näkevät Ja päättyy säkeisiin: Niin suuri on Jumalan taivas ja maa, oi lapseni rakastakaa Näiden ylevien ja perinteisenkuuloisten säkeiden välissä isä ja äiti kulkevat peräkanaa ja morsiuspari ostaa p...

Pajtim Statovci: Lehmä synnyttää yöllä

"Toi Pajtimin uus kirja. Halkeen"  kirjoitin ystävälleni kun olin lukenut Pajtim Statovcin romaanin Lehmä synnyttää yöllä . Kirjoitin juuri tälle ystävälleni, koska hänelläkin on halkeamisen kyky ja hän tietää heti, mistä on kysymys.  Instagramiin laitoin stoorin, jossa uhkasin lyödä niitä, jotka tiivistävät tämän romaanin sanoihin "hieno lukukokemus". Sanat, joilla kuvata haltioitunutta kokemusta lukemastaan ovat rajallisia, mutta "hieno lukukokemus" vetää latteudessaan vertaa sen kaltaisille ällöilmaisuille kuin masuasukki, paituli ja pientä purtavaa. Kun olen lukenut Lehmän en pysty rauhoittumaan. Tärisen ja kävelen pitkin asuntoani ja tuijotan ikkunasta syksyn värjäämiä puita. Kirpeys. Kauneus, joka on kuolemassa.  Ja pitäisi lähteä kauppaan. En voi nyt lähteä kauppaan. En voi tässä mielentilassa mennä minnekään, missä on vieraita ihmisiä.  Taivaan isä kiitos, että en ole kriitikko. Että en ole vaikkapa Pasi Huttunen, jolle Lehmä oli "epämiellytt...

Rakas Viro -haaste -jatkuu kunnes 100 panosta kasassa

Elämässä on ihan tarpeeksi haastetta ilman uusiakin haasteita, mutta siitä huolimatta en voi vastustaa kiusausta perustaa viroaiheista haastetta. Kyllä sitä nyt yhden haasteen verran pitää rakkaan naapurin synttäreitä juhlia. Tehdäänpäs tämä nyt mahdollisimman helpoksi eli homma menee niin, että Rakas Viro-haasteeseen voi osallistua millä tahansa Viroon liittyvällä panoksella, kunhan kertoo asiasta tämän postauksen kommenteissa / somessa. Voi lukea virolaisia kirjoja, novelleja ja runoja. Katsoa virolaisia elokuvia. Käydä Virossa teatterissa tai muussa häppeningissä. Käydä virolaisten taiteilijoiden näyttelyissä. Matkustaa Viron ja kirjoittaa siitä matkakertomuksen. Ottaa valokuvan jostain virolaisesta kohteesta. Halata virolaista  ystävää. Käydä Eeestin herkussa ostamassa possulimua. Äänestää Viroa Euroviisuissa. Tai mitä nyt keksitkin. Ilmoita osallistumisestasi ja panoksestasi tämän haasteen kommenteissa. Nostan panokset tähän varsinaiseen ...