Siirry pääsisältöön

Silja Koivisto: Sataman kapakan Hilda


Speculation! ⏪️ palataan tähän hetken päästä

Sataman kapakan Hilda on teos, jossa Silja Koivisto jäljittää isotätinsä, kotkalaisen prostituoidun, Hilda Hakkaraisen (1902-1939) elämänvaiheita.

Koiviston kirjassa tutustutaan Kotkan öisiin katuihin ja elämään erityisesti 1930-luvulla. Tutuksi tulevat niin viranomaisten, kuten huoltopoliisin, toimet ja yritykset pitää naisten seksuaalisuus, alkoholinkäyttö ja käytös ylipäänsä miesten määrittämissä aisoissa.

Sataman kapakan Hilda on tutkijan tekstiä, huolellisesti kokoon kasattua ja punnittua. Omassa luennassani ongelmaksi kuitenkin muodostuu, että nimestään huolimatta kirja ei ole niinkään kuvaus Hildasta, vaan kyseessä on pikemminkin yleisempi sosiaalihistoriallinen esitys. Tämä sinänsä ei ole ongelma, sillä Koivisto valottaa 1930-luvun arvoilmapiiriä ja naisten kohtelua varsin kiinnostavasti.

Ehkä Koiviston tarkoituksena on ollut lähteä kuvaamaan Hildan tarinaa kertomuksellisuuden kautta, joka ei kuitenkaan oikein toteudu, koska teoksessa on niin paljon muita kuin Hildaan liittyviä pohdintoja. On ymmärrettävää, että tekijää kiehtoo tuntemattomaksi jääneen sukulaisen kohtalo, mutta minussa herätti ärtymystä monet Hildaan liittyvät spekuloinnit. Ehkä kävi niin tai näin tai kenties noin.

Faktaa on, että Viljo Pylkkö ampui Hildan kotkalaisessa kapakassa ja tämän jälkeen itsensä vuonna 1939. Myös Hildan elämästä on jonkun verran jäänyt jälkeen dokumentaatiota, mutta kokonaisuudessaan Hildaan liittyvä faktapuoli jää aineiston puutteessa melko niukaksi ja Koivisto täydentää sitä muiden Hildan aikalaisten kotkalaisten prostituoitujen elämään liittyvilllä tiedoilla sekä yleisemmillä yhteiskunnallisilla aspekteilla. Kuten todettua, on tämä kaikki kiinnostavaa ja tärkeää tietoa tuoda päivänvaloon, mutta Hilda itse uhkaa jäädä kerrotun varjoon.

En olisi uskonut, että tulen sanomaan seuraavan, mutta niin nyt kuitenkin tapahtuu. Toivon, että Koivisto olisi kirjoittanut Hildasta biofiktion, joka jo muotonsa puolesta olisi taannut Hildalle hänen ansaitsemansa paikan valokeilassa.

Koivisto tuo esiin oman etuoikeutetun asemansa ja miten se mahdollisesti vaikuttaa hänen kykyynsä eläytyä Hildan (ja muiden teoksessa kuvattujen naisten) elämäntapahtumiin. Paikoin teos lähestyy esseistiikkaa Koiviston pohtiessa mm. miten naisia ja heidän seksuaalisuutensa sisältämiä ”vaaroja” on kuvattu elokuvissa, joiden viestinä on, että ”naisen kontrolloimaton seksuaalisuus johtaa tuhoon”.

Teos sisältää valtavasti tietoa, joka kuitenkin osin on Hildan tarinaan jäsentymätöntä. Linkitys Hildan ajan naisten ja nykyajan naisten kuvauksen välillä hajoaa ja vie fokuksen pois Hildasta. Tiedämme kyllä, että dekkarien ja TV-sarjojen lukijoita ja katsojia houkuttelevinta kuvastoa on nuoren viattoman naisen raaka murha.

On ymmärrettävää, kun kyseessä on tekijän sukulainen, että ”rakkaiden” tappaminen on ollut erityisen hankalaa - varsinkin, kun Koivistolla on hurjasti tietoa, josta ammentaa. En silti voi olla toivomatta, että teoksessa olisi fokusoitu vahvemmin Hildaan tai vaihtoehtoisesti valittu kirjalle jokin toinen nimi, jolloin ei olisi herännyt niin vahvasti Hildaan kytkeytyvää odotushorisonttia.

Edellinen ei tarkoita, etteikö hetkeni Sataman kapakan Hildan parissa olisi olleet antoisia. Sain vaan jotakin muuta kuin olin odottanut. Sain enemmän kuin Hildan.



Silja Koivisto: Sataman kapakan Hilda
312 sivua
Johnny Kniga (2022)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Emilia Männynväli: Toiste en suostu katoamaan

Tässä tekstissä nostan laajimmin esiin Emilia Männynvälin työläiskirjailijoita ja - kirjallisuutta koskevan tekstin. En siksi, että se olisi jotenkin parempi tai tärkeämpi teksti kuin tässä kirjassa olevat muut tekstit, vaan siksi, että haluan kirjata ylös Männynvälin työläiskirjailijoihin ja -kirjallisuuteen liittyviä huomioita. Ennen kasvispihviä kuitenkin muutama yleinen huomio Männynvälin teoksesta. * Toiste en suostu katoamaan -esseekokoelman päättää teksti nimeltä Ruumis puhuu, jossa Männynväli kertoo, miten hän blogikirjoitustensa vuoksi joutui maalitetuksi ja päätti luopua kirjoittamisesta kokonaan. "Saan uhkaussoittoja. Perääni lähdetään kadulla ja minua piiritetään baarissa [...] Autoni päällystetään verellä, paskalla ja jauhelihalla, kahdesti. Ulkonäköäni ja kaikkea minussa arvostellaan internetin täydeltä. Saan sähköposteja, joiden mukaan ansaitsisin kuolla. Joku haaveilee raiskaamisestani. Löydän nimeni ensimmäisenä eliminoitavien maanpettureiden listalta. Olen äärioi

Suomalaiset kirja-aiheiset podcastit

Kuunteletko kirja-aiheisia podcasteja? Omalta osaltani voin todeta, että olen suorastaan riippuvainen niistä, sillä kirja-podcastit ovat mainio tapa pysyä pinnalla sen suhteen, mitä kirjamaailmassa tapahtuu ja vaikka itse olen tosi huono äänikirjojen kuuntelija ainakin toistaiseksi niin podcasteja tulee kuunnelluksi paljonkin. Kuuntelen niitä lähinnä työmatkoilla tai tarkkaan ottaen kuvio menee niin, että kuuntelen podcasteja kävellessä ja sen osan matkasta, jonka matkustan junalla, luen kirjaa. Joku prioriteetti se nyt sentään olla pitää. Ensimmäinen kirja-podcast, jota säännöllisesti aloin kuunnella oli Mellan raderna , joka viime aikoina on jäänyt omassa kuuntelussani valitettavassa määrin Sivumennen -podcastin alle. Mellan raderna on kiinnostava, koska siinä käsitellään vähän eri kirjallisuutta kuin mikä suomalaisessa kirjallisuuskeskustelussa on pinnalla. Juontajista Peppe Öhman on suomenruotsalainen ja Karin Jihde ruotsalainen ja se tekee tästä podcastista oikein piristävän

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip