Siirry pääsisältöön

Patrick Modiano: Dora Bruder


Joidenkin kirjailijoiden teosten seuraan tulee selittämätön kaipuu aina silloin tällöin. Minulle yksi tällainen kirjailija on ranskalainen Patrick Modiano (s. 1945). 

Jo ottaessani käteen Dora Bruderin itse teosta lainkaan tuntematta otaksun, että Modiano vie minut taas 1900-luvun ensimmäisen puoliskon Pariisiin. Odotan saavani lukea Pariisin kaduista, toisen maailmansodan vaikutuksista pariisilaisten elämään, ajan liikkeistä historian ja nykypäivän välillä.

Dora Bruder täyttää odotukseni tarkemmin kuin mitä osasin edes aavistella. Yllätyksenä sen sijaan tuli, että kyseessä ei ole varsinaisesti romaani, vaan pikemminkin dokumentti siitä, miten Modiano etsii tietoa Dora Bruder -nimisestä tytöstä.

1980- ja 1990-lukujen taitteessa Modiano törmäsi Paris Soir -lehden 31.12.1941 päivättyyn ilmoitukseen, jossa kerrotiin 15-vuotiaan Dora Bruderin katoamisesta.

Modiano oli koukussa heti Doran katoamisilmoituksen luettuaan. Hän ei pystynyt olemaan ajattelematta Dora Bruderia ja mitä tälle tapahtui, ja niin alkoi monien eri arkistojen läpikäynti, joista hän etsi tietoa Dorasta ja tämän vanhemmista.


'Dora Bruder' vie lukijansa Pariisiin, jossa juutalaisia kerätään vastaanottoyksiköihin, joista heidät edelleen kuljetetaan tuhoamisleireille. Moninaisten selvitysten jälkeen Modiano saa selville, että niin käy myös Doralle sekä hänen vanhemmilleen. 

Modiano herättää teoksessaan henkiin juutalaiset ja heidän kohtalonsa erinäisten poliisi- ym. viranomaisten rattaissa. Nimet kirjan sivuilla muuttuvat nimistä todellisiksi ihmisiksi, jotka kerran kulkivat samoja katuja, joita Modiano itsekin on monesti astellut.

'Dora Bruderissa' hengittää aika ja aikakaudet, niiden muodostamat silmikot, joiden läpi ihmiset eri vuosikymmeninä ovat kulkeneet. Joiden läpi pudonneet ja jotkut myös pelastuneet. 


'Dora Bruder' osoittaa, miten ihmisten polut risteävät yllättävillä ja täysin odottamattomillakin tavoilla. Minut tämä teos vie niihin vuosiin, kun opiskelin kirjallisuutta ja intoilin Hagar Olssonista. Muistan miten sain päähäni, että kenties Hagar Olsson oli joskus asunut samassa asunnossa kuin minä itse. Tämä oli periaatteessa aivan mahdollista, koska asuintaloni oli rakennettu 1900-luvun ensimmäisinä vuosina.

Vanhat talot ovat kiinnostavia, koska niiden seinät ovat nähneet ja kuulleet niin paljon. Niiden nurkat täynnä elämää, jota emme koskaan enää voi tavoittaa, mutta joka kuitenkin on tavoittamattomana tunnelmana läsnä. Miten edelliset asukkaat vaikuttavat meihin, on kysymys, johon ei voi saada vastausta, mutta joka kiehtoo minua loputtomasti.


Modianon dokumentäärinen romaani näyttää, miten ihminen on aina sidoksissa siihen aikaan, jossa hän elää. Ajan tuulet puhaltavat läpi 'Dora Bruderin' ja saavat jo kauan sitten kuolleet hengittämään.  Pienestä koostaan huolimatta Modianon romaani on iso. Se kantaa sisuksissaan valtavaa palaa eurooppalaista historiaa ja ihmisten julmimpia tekoja. 


Patrick Modiano: Dora Bruder

Ranskankielinen alkuteos Dora Bruder (1997)

Suomentanut Lotta Toivanen

WSOY (2020)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lauri Viita: Betonimylläri ja muita runoja - BAR Finland, 12

Jos nyt kävisi niin, että Alepan kassajonossa joku väittäisi, että Lauri Viidan Betonimylläri on paras koskaan Suomessa julkaistu esikoisteos, en alkaisi väittämään vastaan. Kirjan takakannesta löytyy seuraavia mainintoja: "Todella alkuperäinen, omalaatuinen kyky" (Lauri Viljanen, HS) "Hehkuvaa laavaa, joka vyöryy vastustamattoman sisäisen paineen alta." (Holger Lybäck, Finsk Tidskrift) "Suurta voi syntyä odottamatta, ja tässä näyttää tapahtuneen nousu suoraan huipulle." (Hämeen kansa) * Viidan esikoiskokoelman tyyppipiirteitä on runonsisäinen liikehdintä, jossa ylevä ja suuri muuttuu arkipäiväiseksi ja konkreettiseksi tai vaihtaa paikkaa usemman kerran.  Runo 'Alfhild' alkaa säkeillä: Äidit vain, nuo toivossa väkevät, Jumalan näkevät Ja päättyy säkeisiin: Niin suuri on Jumalan taivas ja maa, oi lapseni rakastakaa Näiden ylevien ja perinteisenkuuloisten säkeiden välissä isä ja äiti kulkevat peräkanaa ja morsiuspari ostaa p

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip

Rakas Viro -haaste -jatkuu kunnes 100 panosta kasassa

Elämässä on ihan tarpeeksi haastetta ilman uusiakin haasteita, mutta siitä huolimatta en voi vastustaa kiusausta perustaa viroaiheista haastetta. Kyllä sitä nyt yhden haasteen verran pitää rakkaan naapurin synttäreitä juhlia. Tehdäänpäs tämä nyt mahdollisimman helpoksi eli homma menee niin, että Rakas Viro-haasteeseen voi osallistua millä tahansa Viroon liittyvällä panoksella, kunhan kertoo asiasta tämän postauksen kommenteissa / somessa. Voi lukea virolaisia kirjoja, novelleja ja runoja. Katsoa virolaisia elokuvia. Käydä Virossa teatterissa tai muussa häppeningissä. Käydä virolaisten taiteilijoiden näyttelyissä. Matkustaa Viron ja kirjoittaa siitä matkakertomuksen. Ottaa valokuvan jostain virolaisesta kohteesta. Halata virolaista  ystävää. Käydä Eeestin herkussa ostamassa possulimua. Äänestää Viroa Euroviisuissa. Tai mitä nyt keksitkin. Ilmoita osallistumisestasi ja panoksestasi tämän haasteen kommenteissa. Nostan panokset tähän varsinaiseen post