Siirry pääsisältöön

Pirkko Soininen: Kipulintu


"Minä piirsin kartan paratiisiin ja eksyin helvettiin."

Pirkko Soinisen Kipulintu on kertoo runoilija Maila Pylkkösestä (1931-1986). Se ei ole elämäkerta, vaan elämäkerrallisia aineksia sisältävä, kuvitelmallinen dramatisointi Pylkkösen elämästä.

Vaikka teoksen takakannessa Pylkköstä kuvaillaan "kulttimaineeseen nousseeksi runoilijaksi" hän ei liene suurelle nyky-yleisölle kovinkaan tuttu. Itsekin olen lukenut Pylkköseltä vain Tarinan tappelusta, josta olen kirjoittanut myös blogissani osana merkittävän suomalaisen kirjallisuuden BAR Finland -sarjaa.

Pylkkösen poetiikalle oli ominaista arkisiin ilmiöihin ja asioihin keskittyminen sekä niiden mahdollisimman aito puhekielinen ja naivismiin kallistuva kuvaaminen. Runoilijana hän oli uudistaja, joka loi omanlaisensa runouskäsityksen.

Pylkkösen yksityiselämästä minulla ei ollut tietoa ennen Pirkko Soinisen Kipulintua ja täytyy myöntää, että innostuin melkoisesti, kun tähän teokseen törmäsin.



Kipulintu etenee kahden eri näkökulman kautta. Toisessa niistä Pylkkönen itse toimii kertojana, joka kuvaa elämäänsä Nikkilän mielisairaalassa, jossa hän kuvittelee turvakseen runoilija L. Onervan. 

Kävelyretkiä, rahisevia hiekkateitä, päiväsaleja, saunomista, makoilua puun alla.

Toista näkökulmaa hallitsee 3. persoonan kertoja, sisäistekijä, joka lähestyy Mailan elämää ulkopuolisena tarkkailijana. Puhaltaa Mailan henkiin sellaisena kuin haluaa hänet esittää. Sellaisena kuin Maila ehkä oli.  

Tämän kertojan suhde Mailaan jää minulle osin arvoitukseksi. Hän ei aina malta pysyä ulkopuolisena, vaan liukuu paikoin myös suoraan osaksi Mailan elämää: "että joskus olin Maila ja nyt olen minä".  Hän istuu Mailan viereen ja ottaa tämän käden omaansa. 

Rajat Mailan ja kertojan välillä ovat huokoisia. Kerronnasta tulee Mailan kasvoille paljastamistarkoituksessa asetettu vedos, joka ei enää irtoakaan, vaan muuttuu osaksi Mailaa. Muuttuu hengittäväksi, verisuoniseksi ja elossa olevaksi.

"Katson itseäni peilistä. Maila katsoo minua takaisin. Minä löysin itseni, Mailan sisältäni, ja nyt meidän on vedettävä yhtä köyttä." 

Soinisen kieltä leimaa kauneuden ja kivun yhteiselo. Lisäulottuvuutta teos saa Pylkkösen runositaateista. 


Annanpa minäkin Mailan itsensä päästä ääneen:


Jos suunnittelen mielessäni kertomuksen, en koneen
eteen istuttuani suinkaan kirjoita sitä, vaan jotakin
ympäriltäni, en kaikkea tai mitä tahansa ympäriltäni,
vaan sellaista mikä on se sama kertomus toisella
kielellä.

(Tarina tappelusta, Otava, 1970)


Maila kammoksuu kritiikkejä. On niiden ilmestymistä odottaessaan juurikin kipulintu. On kauheaa iskua, runoilijuutensa romahtamista pelkäävä.

Kertoja piirtää esiin Mailan elämänkaaren. Maila Pylkkösen nousu ja tuho, voisi sanoa ellei edellinen kuulostaisi niin Fassbinderiltä. 

Mailan tuhosi miehet ja viina. 

Maila antautui miesten ja viinan tuhottavaksi.

Tai ehkä sittenkin rakkaus, Mailan kyky rakastua niin huumaavasti, niin syvästi, niin kaiken muun ohittavasti.


Pysyvintä olivat sanat ja niiden tarve. Sanojen tuoma lohtu ja pelko niiden menetyksestä. Pelko toisten sanoilla alistetuksi tulemisesta.

Soininen kuvaa Mailan elämää sairaalan käytäntöjen armoilla:

"Te rakennatte minusta narratiivia, kuvittelette että sillä on hoidollinen merkitys [...] teillä on valta kirjoittaa minut ja sitä vastaan minä kapinoin, en halua olla teidän sananne, haluan omat sanani, omat sanani takaisin, valta on niillä, joilla on sanat."


Soinisen herkkä kieli onnistuine rytminvaihdoksineen piirtää Mailan niin keveästi ja samaan aikaan vahvasti.  Maila lentää korkealla, Maila makaa syvällä elämän mutaisen ojan pohjalla.

Kipulintu on kokoaan huomattavasti suurempi teos ja vaikka en olekaan biofiktioiden - joiden joukkoon tämä teos voitaneen liittää - suurin ystävä, Kipulintu häikäisee ja tulee lähelle. Se silittää höyhenin, joiden seassa partaterät kimaltavat.




Pirkko Soininen: Kipulintu

181 sivua

WSOY (2023)



Kommentit

  1. Maila Pylkkönen ei ollut minullekaan tuttu.
    On mukavaa, että kirjoitat taas useammin blogiin, ainakin meille, jotka emme ole Instassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, olen nyt taas palannut juurille eli bloggaamiseen noin kerran viikossa. Lisäksi kerään kaikki instaan kirjoittamani pikkutekstit yhteen ja julkaisen ne blogissa 'Lyhyet'-otsikon alla. Tämä sen tähden, että blogi on aivan ylivertainen alusta, kun haluaa hakea jotain omaa tekstiään ja palautella mieleen, mitä sitä tulikaan sanottua

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lauri Viita: Betonimylläri ja muita runoja - BAR Finland, 12

Jos nyt kävisi niin, että Alepan kassajonossa joku väittäisi, että Lauri Viidan Betonimylläri on paras koskaan Suomessa julkaistu esikoisteos, en alkaisi väittämään vastaan. Kirjan takakannesta löytyy seuraavia mainintoja: "Todella alkuperäinen, omalaatuinen kyky" (Lauri Viljanen, HS) "Hehkuvaa laavaa, joka vyöryy vastustamattoman sisäisen paineen alta." (Holger Lybäck, Finsk Tidskrift) "Suurta voi syntyä odottamatta, ja tässä näyttää tapahtuneen nousu suoraan huipulle." (Hämeen kansa) * Viidan esikoiskokoelman tyyppipiirteitä on runonsisäinen liikehdintä, jossa ylevä ja suuri muuttuu arkipäiväiseksi ja konkreettiseksi tai vaihtaa paikkaa usemman kerran.  Runo 'Alfhild' alkaa säkeillä: Äidit vain, nuo toivossa väkevät, Jumalan näkevät Ja päättyy säkeisiin: Niin suuri on Jumalan taivas ja maa, oi lapseni rakastakaa Näiden ylevien ja perinteisenkuuloisten säkeiden välissä isä ja äiti kulkevat peräkanaa ja morsiuspari ostaa p

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip

Rakas Viro -haaste -jatkuu kunnes 100 panosta kasassa

Elämässä on ihan tarpeeksi haastetta ilman uusiakin haasteita, mutta siitä huolimatta en voi vastustaa kiusausta perustaa viroaiheista haastetta. Kyllä sitä nyt yhden haasteen verran pitää rakkaan naapurin synttäreitä juhlia. Tehdäänpäs tämä nyt mahdollisimman helpoksi eli homma menee niin, että Rakas Viro-haasteeseen voi osallistua millä tahansa Viroon liittyvällä panoksella, kunhan kertoo asiasta tämän postauksen kommenteissa / somessa. Voi lukea virolaisia kirjoja, novelleja ja runoja. Katsoa virolaisia elokuvia. Käydä Virossa teatterissa tai muussa häppeningissä. Käydä virolaisten taiteilijoiden näyttelyissä. Matkustaa Viron ja kirjoittaa siitä matkakertomuksen. Ottaa valokuvan jostain virolaisesta kohteesta. Halata virolaista  ystävää. Käydä Eeestin herkussa ostamassa possulimua. Äänestää Viroa Euroviisuissa. Tai mitä nyt keksitkin. Ilmoita osallistumisestasi ja panoksestasi tämän haasteen kommenteissa. Nostan panokset tähän varsinaiseen post