Siirry pääsisältöön

Antti Hurskainen: Suntio


Suntio on ulkonäöltään raamattu tai ehkä sittenkin virsikirja. Pilaantuneen ehtoollisviinin värinen kansi kultakirjailuin. Yhteys kristilliseen kontekstiin on ilmeinen. 

Kansi on hirveän ruma. Ei millään tapaa houkutteleva. Se ei kutsu tarttumaan itseensä. Se jököttää kuin muistomerkki, joka ohitetaan sen enempiä sille ajatuksia uhraamatta.

Vaan ei kansi kirjaa pahenna.

Antti Hurskaisen Finlandiapalkinto-ehdokkaanakin ollut Suntio on kaikkea muuta kuin mitä Hurskaisen odottaisin kirjoittavan. 

Toki, jos hetkeksi pysähdyn edellistä lausetta miettimään, niin huomaan, että ei minulla varsinaisesti ole Hurskaisen kirjoittamisen tematiikkaan liittyviä odotuksia. 

Repaleinen odotushorisontti repeää temppelin esiripun tavoin. Eli, Eli, Lama Sabachthani.

Romaani jakaantuu kahteen osaan, joista ensimmäisessä suntio Turtola tekee työtään, keskustelee kirkkoherran kanssa ja hoitaa vakavasti sairasta tytärtään. Turtola on yksinhuoltaja, jonka vaimo on lähtenyt makeamman elämän perään. 5-vuotias tytär Monika sairastaa glioblastoomaa ja hänen terveydentilansa menee jatkuvasti huonompaan suuntaan.

Turtola on huolehtivainen isä.  Pienin keinoin hän rakentaa helpotusta tyttärensä elämään. Turtola on maallinen Jumala, Monika tyttäreksi tullut Jeesus. Ehkä nyt liioittelin, ehkä en.

Kovasti viinan perään olevan saksalaisesta teologi Dietrich Bonhoefferista innoittautuneen kirkkoherra Sirénin kanssa Turtola puhuu kristinuskon keskisistä ja polttavista kysymyksistä. 


 Boenhoeffer, kuten useimmat tietävät, kuoli natsien keskitysleirillä ja Suomessa hänet muistetaan erityisesti virrestä 600.

Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan 
olemme kaikki hiljaa kätketyt


Sirénin ja Suntion aiheina ovat niin Ingmar Bergman, Kiihtelysvaaran kirkkopalo, anteeksipyyntöspektaakkelit kuin Jeesuksen ystävyyssuhteetkin. Vuoropuhelu saa usein esseemäisiä sävyjä.


Teoksen toisessa osassa Turtola on vankilassa tehtyään - ainakin omasta mielestään - armeliaan teon ja veistää Jeesus-patsasta sekä kirjoittaa kirjeitä, joiden vastaanottajina ovat mm. kirkkoherra, Turtolan ex-vaimo, tytär Monika, Turtolan isävainaa, Turtolan ja Monikan asunto sekä itse Jumala.

Ertityisesti Suntion alussa Hurskaisen iskevä lause, kyyninen ja paikoin suorastaan nihilistinen ote muistuttaa Juha Seppälän kerronnasta. Meno ei ole kovin toivorikasta ja miksi olisikaan, sillä toivo ei ole se rakennuspuu, jonka varassa Turtolan elämä lepää.

Hurskainen ruotii nykyajan tyyppipiirteitä - syylllisyyttä, itsekkyyttä, pelkoa, kuolemaa - asettamalla ne raamatulliseen kontekstiin. 

Syviä syvyyksiä avautuu ja lukija voi hyvinkin pudota kuiluun, josta pois pääseminen vaatii vaikeiden ihmisen osaan ja tekoihin liittyvien kysymysten käsittelyä. 

Jostakin olemme tulossa, mutta olemmeko minnekään menossa?

 



Antti Hurskainen: Suntio
282 sivua
Siltala (2023)



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lauri Viita: Betonimylläri ja muita runoja - BAR Finland, 12

Jos nyt kävisi niin, että Alepan kassajonossa joku väittäisi, että Lauri Viidan Betonimylläri on paras koskaan Suomessa julkaistu esikoisteos, en alkaisi väittämään vastaan. Kirjan takakannesta löytyy seuraavia mainintoja: "Todella alkuperäinen, omalaatuinen kyky" (Lauri Viljanen, HS) "Hehkuvaa laavaa, joka vyöryy vastustamattoman sisäisen paineen alta." (Holger Lybäck, Finsk Tidskrift) "Suurta voi syntyä odottamatta, ja tässä näyttää tapahtuneen nousu suoraan huipulle." (Hämeen kansa) * Viidan esikoiskokoelman tyyppipiirteitä on runonsisäinen liikehdintä, jossa ylevä ja suuri muuttuu arkipäiväiseksi ja konkreettiseksi tai vaihtaa paikkaa usemman kerran.  Runo 'Alfhild' alkaa säkeillä: Äidit vain, nuo toivossa väkevät, Jumalan näkevät Ja päättyy säkeisiin: Niin suuri on Jumalan taivas ja maa, oi lapseni rakastakaa Näiden ylevien ja perinteisenkuuloisten säkeiden välissä isä ja äiti kulkevat peräkanaa ja morsiuspari ostaa p...

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip...

Rakas Viro -haaste -jatkuu kunnes 100 panosta kasassa

Elämässä on ihan tarpeeksi haastetta ilman uusiakin haasteita, mutta siitä huolimatta en voi vastustaa kiusausta perustaa viroaiheista haastetta. Kyllä sitä nyt yhden haasteen verran pitää rakkaan naapurin synttäreitä juhlia. Tehdäänpäs tämä nyt mahdollisimman helpoksi eli homma menee niin, että Rakas Viro-haasteeseen voi osallistua millä tahansa Viroon liittyvällä panoksella, kunhan kertoo asiasta tämän postauksen kommenteissa / somessa. Voi lukea virolaisia kirjoja, novelleja ja runoja. Katsoa virolaisia elokuvia. Käydä Virossa teatterissa tai muussa häppeningissä. Käydä virolaisten taiteilijoiden näyttelyissä. Matkustaa Viron ja kirjoittaa siitä matkakertomuksen. Ottaa valokuvan jostain virolaisesta kohteesta. Halata virolaista  ystävää. Käydä Eeestin herkussa ostamassa possulimua. Äänestää Viroa Euroviisuissa. Tai mitä nyt keksitkin. Ilmoita osallistumisestasi ja panoksestasi tämän haasteen kommenteissa. Nostan panokset tähän varsinaiseen ...