Siirry pääsisältöön

Lyhyet: Alexandra Andrews: Kuka on Maud Dixon?; Virpi Pöyhänen: Doe; Olga Tokarczuk: Vaeltajat


Saatan muistaa väärin, mutta muistelen muutamia kuukausia sitten törmänneeni kehuihin, mitä tulee Alexandra Andrewsin romaaniin Kuka on Maud Dixon? Ainakin kirja oli jäänyt mieleeni ja kun se tuli vastaan kirjaston "tyrkytyshyllyssä" niin poimin sen mukaani.

Kirjan takakannen mukaan kyseessä on "viihdyttävä ja häijyn hauska psykologinen trilleri". Mitään korkeatasoista kirjallisuutta Andrewsin romaani ei ole, mutta viihdyttävä tosiaankin ja siinä määrin mukaansa tempaava, että luin sen parissa päivässä.

Romaani kertoo Florencesta, joka haluaisi olla kirjailija. Hänen elämänsä mullistuu, kun salanimellä kirjoittava menestyskirjailija Maud Dixon palkkaa hänet henkilökohtaiseksi assistentikseen. 

Teos sisältää melkoisia käänteitä, jotka sijoittuvat lähinnä teoksen 50 viimeiselle sivulle. Kuka on Maud Dixon? olisi toiminut paremmin, jos kirjailija olisi sijoitellut vihjeitä teokseensa jo aiemmin. Nyt lopputulos on viimeisten kymmenien sivujen osalta hengästyttävä ja epäuskottavakin.

Andrewsin romaani kiertyy sen ympärille, mitä Florence on valmis tekemään tullakseen kirjailijaksi. Hömpähtävää viihdettä ja siinä sarjassa ihan kelpo luettavaa.


Alexandra Andrew: Kuka on Maud Dixon?

Who is Maud Dixon? (2021)

Suomentanut Jaakko Kankaanpää

368 sivua

Otava (2021)




Virpi Pöyhösen Doe sijoittuu amerikkalaiseen pikkukaupunkiin, jonka yllä leijuu mystinen ja selittämätön uhka. Doen kaduilla vaeltelevat ihmisiin vihamielisesti suhtautuvat koirat.

Ensimmäisillä sivuilla mielessäni häivähtää Anna Burnsin Maitomies. Samansävyinen pimeiden katujen vaaran tuntu, samansävyinen väkivallan uhka.

Patty Jonesilla on kuusi poikaa, joita ihmiset pelkäävät. Hänellä on myös yksi tytär, Mary, joka lapsena saa öisin kauhukohtauksia ja karkaa kotoa ollessaan 14-vuotias.

Doen merkkihenkilö on Harry Battlefield, joka rakennutta itselleen hulppean asumuksen ja palkkaa nuoria tyttöjä tanssijoiksi epämääräiseen klubiinsa.

Doe on Pattyn ja Maryn tarina. 

Lukiessani Doe kulkee mielessäni kuvina ikään kuin olisin joskus nähnyt sen elokuvana ja nyt lukisin kirjaa, johon elokuva pohjautui. 


Virpi Pöyhönen: Doe

275 sivua

WSOY (2015)




"Mitä enemmän taukoja tilassa on ja mitä useampia paikkoja koemme, sitä enemmän aikaa subjektiivisesti koettuna kuluu."

Nobel-voittaja Olga Tokarczukin Vaeltajat ei ole romaani helpoimmasta päästä ja en oikein tiedä, miten sitä tulisi lähestyä. Siitä, onko kyseessä taidokas teos ei kyllä ole epäilystäkään. Tästä käy todisteeksi esimerkiksi jo se, että vaikka henkilökohtaisella tasolla en Vaeltajista niin kovin innostunutkaan sen lukeminen oli suuri nautinto, koska Tokarczuk kirjoittaa niin äärimmäisen hienosti.

Vaeltajat muodostuu fragmenteista. Osa niistä on hyvin lyhyitä, muutaman lauseen mittaisia. Osa pienoiskertomuksia romaanin sisällä. Borges mainitaan teoksessa pariinkin kertaan ja yksi mahdollisuus lähestyä Vaeltajia olisi tarkastella sitä "borgesilaisesta näkökulmasta".

Vaeltaminen on teoksessa läsnä useilla eri tasoilla niin konkreettisesti kuin symbolisestikin. Niin itse teos kuin myös sen romaanihenkilöt vaeltavat. Keskeistä on myös vaellus elämän ja kuoleman välillä, katoaminen sekä erinäiset ihmisen anatomiaan liittyvät kuvakset ja ruumiin käsittely.

Kenties teos tuo julki olemuksensa seuraavassa sitaatissa:

"Nähdä maailma pelkkinä fragmentteina; muuta ei ole luvassakaan. On hetkiä - välähdyksiä, hetken kestäviä asetelmia - jotka näyttäydyttyään hajoavat kappaleiksi."

Vaeltajat kristallisoi Tokarczukin taituruuden ja tekee ihmisyyden syvimmistä kerrostumista havaintoja, joihin on vain harvoin pääsyä.



Olga Tokaczuk: Vaeltajat 

Puolankielinen alkuteos: Bieguni (2007)

Suomentanut Tapani Kärkkäinen

Otava (2020)





 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Emilia Männynväli: Toiste en suostu katoamaan

Tässä tekstissä nostan laajimmin esiin Emilia Männynvälin työläiskirjailijoita ja - kirjallisuutta koskevan tekstin. En siksi, että se olisi jotenkin parempi tai tärkeämpi teksti kuin tässä kirjassa olevat muut tekstit, vaan siksi, että haluan kirjata ylös Männynvälin työläiskirjailijoihin ja -kirjallisuuteen liittyviä huomioita. Ennen kasvispihviä kuitenkin muutama yleinen huomio Männynvälin teoksesta. * Toiste en suostu katoamaan -esseekokoelman päättää teksti nimeltä Ruumis puhuu, jossa Männynväli kertoo, miten hän blogikirjoitustensa vuoksi joutui maalitetuksi ja päätti luopua kirjoittamisesta kokonaan. "Saan uhkaussoittoja. Perääni lähdetään kadulla ja minua piiritetään baarissa [...] Autoni päällystetään verellä, paskalla ja jauhelihalla, kahdesti. Ulkonäköäni ja kaikkea minussa arvostellaan internetin täydeltä. Saan sähköposteja, joiden mukaan ansaitsisin kuolla. Joku haaveilee raiskaamisestani. Löydän nimeni ensimmäisenä eliminoitavien maanpettureiden listalta. Olen äärioi

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip

Suomalaiset kirja-aiheiset podcastit

Kuunteletko kirja-aiheisia podcasteja? Omalta osaltani voin todeta, että olen suorastaan riippuvainen niistä, sillä kirja-podcastit ovat mainio tapa pysyä pinnalla sen suhteen, mitä kirjamaailmassa tapahtuu ja vaikka itse olen tosi huono äänikirjojen kuuntelija ainakin toistaiseksi niin podcasteja tulee kuunnelluksi paljonkin. Kuuntelen niitä lähinnä työmatkoilla tai tarkkaan ottaen kuvio menee niin, että kuuntelen podcasteja kävellessä ja sen osan matkasta, jonka matkustan junalla, luen kirjaa. Joku prioriteetti se nyt sentään olla pitää. Ensimmäinen kirja-podcast, jota säännöllisesti aloin kuunnella oli Mellan raderna , joka viime aikoina on jäänyt omassa kuuntelussani valitettavassa määrin Sivumennen -podcastin alle. Mellan raderna on kiinnostava, koska siinä käsitellään vähän eri kirjallisuutta kuin mikä suomalaisessa kirjallisuuskeskustelussa on pinnalla. Juontajista Peppe Öhman on suomenruotsalainen ja Karin Jihde ruotsalainen ja se tekee tästä podcastista oikein piristävän