Siirry pääsisältöön

Katja Raunio: Viime ajat


Katja Raunion edelliset romaanit Käy kaikki toteen ja Sinun päiväs koittaa ovat opettaneet minulle, että Raunion kirjoja lukiessa vastaan saattaa tulla odottamattomia ja yllättäviä juttuja, niin asioita kuin ihmisiäkin.

Olin siis varautunut.

Uutuusteoksessaan Viime ajat Raunio kuvaa nuorten aikuisten kamppailua erinäisten ongelmien ja näköalattomalta tuntuvan tulevaisuuden puristuksessa. Kuten teoksen väliin sijoittuvat valokuvat raunioituneista rakennuksista muistuttavat on taustalla jatkuvasti Venäjän hyökkäyssota Ukrainaa vastaan ja sen mukanaan tuoma epävarmuus maailman tilasta.

Eikä unohdeta, että ihminenkin on talo, jonka seinät ottavat elämän pommituksessa osumaa.


Viime ajat on kerrottu sinä-muodossa. Mitä tästä kerrontaratkaisusta seuraa? Seuraa muun muassa kolminkertainen paikanta/uminen.

Seuraa ensinnäkin se, että teoksen päähenkilön asema kerronnan kohteena korostuu. Seruraa toiseksi se, että syntyy paralleeli päähenkilön asemaan hänen arjessaan, jossa hän jatkuvasti joutuu erinäisten miesten lähestymisen kohteeksi. Seuraa kolmannen kohteena olemisen muodon korostuminen, kun nainen on töissä museon asiakaspalvelussa. 


"Kysyt, onko hän pistänyt merkille, että sellaiset asiakaspalvelijat, joiden tehtävänä on tuppautua asiakkaan seuraan, liittymämyyjät, sähkösopimusmyyjät, ovat nuoria miehiä. Sen sijaan asiakaspalvelijat, joiden tehtävänä on odottaa tiskin takana, olla asiakkaan käytettävissä, ovat nuoria naisia." 

(kursivointi Raunion)


Joskus, kuten vaikka juuri nyt, tekisi kirjasta kirjoittaessani mieli jättää rauhaan aihepiiri, joka tärkeydestään huolimatta on sotkuinen ja hankala ja jota kohti meneminen hermostuttaa. Astun nyt tähän soosiseen maastoon. 


Päähenkilö asuu kimppakämpässä taidekämppiksen ja vakuutuskämppiksen kanssa. Hän asuu liian kalliisti, mutta ei voi vastustaa asunnon kauneutta, sen "karmeihin veistettyjä ovia, suuria ikkunoita, vanhoja kaapinvetimiä".

Nyt ne huutavat: ei ole ihmisoikeus asua esteettisesti kauniissa asunnossa. Muuta halvempaan. 


Päähenkilöllä on salaisuus. Häpeää tuottava velka, josta hän on hipi hiljaa.

Nyt ne huutavat: oma vika oma vika oma vika.


Päähenkilö sinnittelee osaaikatyössä, koska hän haluaa pitää yllä tuntemusta siitä, että hän on matkalla kohti parempaa, että hänen jo vuosia kesken olleet opintonsa jatkuvat vielä. 

Nyt ne huutavat: mene kokopäivätöihin luuseri.


Työelämä on hierarkiaa täynnä. Suosikkijärjestelmät rulettavat. 

Pomomies ripottelee kostonsiemeniä taskuistaan. 

Alistaminen on niin mukavaa ja tyydyttävää, kun itsellä on turvattu asema.

Nyt ne huutavat: Jos ei miellytä, olet helposti korvattavissa. Kyllä sitä ennenkin jaksettiin. Älä ole hiutale.


Raunion työelämäkuvaukset saavat överejä ja  absurdejakin muotoja. Kun museossa vietetään syysnäyttelyn avajaisia ja pullot tyhjenevät kiivaseen tahtiin minä tunnen kuinka vauhti kiihtyy ... monen tunnin päässä aamu on 


Kehitysromaani on rakastettu (ja väliin vihattukin) lempilapseni, koska tuskin mikään on niin kiinnostavaa kuin sen tarkastelu, miten ihminen muotoutuu ja pyrkii löytämään ja ottamaan paikkansa maailmassa. 

Vaikka Viime ajat ei ole kehitysromaani, sen sisuksia polttaa tälle genrelle ominainen kysymys siitä, miten tulisi elää ja olla. Miten voisi elää ja olla. Miten saa elää ja olla. Mistä pitää kiinni, mistä luopua, mitä kohden suunnata. Miten tehdä valintoja, joiden myötä voisi kokea elämänsä arvokkaaksi.


"Sehän sinua eniten vaivaa. Sinä et ole tärkeä." 

Se meitä vaivaa. Ei kukaan meistä ole tärkeä.



Raunio sanoittaa nuorten kaupunkilaisten elämän huteruuden ja harsoisen teräksen. Viime ajat puristaa syliinsä, eikä päästä. Ei pahasta. Ei hyvästä. 

Sinun päiväs koittaa -romaanissa Raunio kuvaa "suurmies" Anton Harmajaa (pyydän anteeksi suurmiehen ympärille lisäämiäni lainausmerkkejä) ja hänen poliittisia pyrkimyksiään  uuvuksiin asti. Viime ajat suo päähenkilölleen vain reilut sata sivua. Arvojärjestys, se se pitää maailmassa olla. Ja kenties ironia. Kenties sarkasmi.



Katja Raunio: Viime ajat

120 sivua

Teos (2023)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lauri Viita: Betonimylläri ja muita runoja - BAR Finland, 12

Jos nyt kävisi niin, että Alepan kassajonossa joku väittäisi, että Lauri Viidan Betonimylläri on paras koskaan Suomessa julkaistu esikoisteos, en alkaisi väittämään vastaan. Kirjan takakannesta löytyy seuraavia mainintoja: "Todella alkuperäinen, omalaatuinen kyky" (Lauri Viljanen, HS) "Hehkuvaa laavaa, joka vyöryy vastustamattoman sisäisen paineen alta." (Holger Lybäck, Finsk Tidskrift) "Suurta voi syntyä odottamatta, ja tässä näyttää tapahtuneen nousu suoraan huipulle." (Hämeen kansa) * Viidan esikoiskokoelman tyyppipiirteitä on runonsisäinen liikehdintä, jossa ylevä ja suuri muuttuu arkipäiväiseksi ja konkreettiseksi tai vaihtaa paikkaa usemman kerran.  Runo 'Alfhild' alkaa säkeillä: Äidit vain, nuo toivossa väkevät, Jumalan näkevät Ja päättyy säkeisiin: Niin suuri on Jumalan taivas ja maa, oi lapseni rakastakaa Näiden ylevien ja perinteisenkuuloisten säkeiden välissä isä ja äiti kulkevat peräkanaa ja morsiuspari ostaa p...

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip...

Rakas Viro -haaste -jatkuu kunnes 100 panosta kasassa

Elämässä on ihan tarpeeksi haastetta ilman uusiakin haasteita, mutta siitä huolimatta en voi vastustaa kiusausta perustaa viroaiheista haastetta. Kyllä sitä nyt yhden haasteen verran pitää rakkaan naapurin synttäreitä juhlia. Tehdäänpäs tämä nyt mahdollisimman helpoksi eli homma menee niin, että Rakas Viro-haasteeseen voi osallistua millä tahansa Viroon liittyvällä panoksella, kunhan kertoo asiasta tämän postauksen kommenteissa / somessa. Voi lukea virolaisia kirjoja, novelleja ja runoja. Katsoa virolaisia elokuvia. Käydä Virossa teatterissa tai muussa häppeningissä. Käydä virolaisten taiteilijoiden näyttelyissä. Matkustaa Viron ja kirjoittaa siitä matkakertomuksen. Ottaa valokuvan jostain virolaisesta kohteesta. Halata virolaista  ystävää. Käydä Eeestin herkussa ostamassa possulimua. Äänestää Viroa Euroviisuissa. Tai mitä nyt keksitkin. Ilmoita osallistumisestasi ja panoksestasi tämän haasteen kommenteissa. Nostan panokset tähän varsinaiseen ...