Siirry pääsisältöön

Vigdis Hjorth: Toisto


Nyt on pakko hengittää hetki syvään. Hengittää rauhallisesti. Uskoa, että hengittämällä voisi rauhoittaa itsensä. 

Vigdis Hjorthin Toiston herättämänä niin monta ajatusta päällekkäin. Aallon kaltainen hyöky, joka vie väkisin mukanaan. 

Ja tämä kipu, joka ei päästä. Ja tämä polte veressä, jota ilman ei ole elämää.


Olen lukenut Hjorthilta aiemmin hänen romaaninsa Perintötekijät ja Onko äiti kuollut. Luin ne kummatkin ennen äitini kuolemaa. Luin ne tilanteessa, jossa äitini oli vielä elossa.

Äitini kuoltua lukisin ne toisella tapaa. Väkisinkin eri näkökulmasta. Ei kulmasta vaan nurkasta. Ahdistettuna nurkkaan, josta äitini kuoleman jälkeen en enää pääse.

Sekä Perintötekijöissä että Onko äiti kuollut -romaanissa on keskeistä päähenkilön suhde hänen äitiinsä. Perintötekijöissä Hjorth kuvaa, miten sen päähenkilön Bergljotin lapsuudessa on tapahtunut asia, jota hänen vanhempansa eivät suostu uskomaan.

Kirjoitin Perintötekijöistä:

"Hjorth näyttää kauhistuttavalla ja kristallinkirkkaalla tarkkuudella, miten ihmiseen vaikuttaa se, että hänen tarinansa ei tule nähdyksi omien vanhempien ja sisarusten taholta. Miten tarina tykyttää ihmisessä vuodesta toiseen ja odottaa, että vielä joskus tulisi se päivä, jolloin se otetaan vastaan."

Onko äiti kuollut -romaanissa Hjorth tarkastelee, miten äiti on karkoittanut tyttärensä elämästään, eikä halua olla tämän kanssa tekemisissä ja miten tytär yrittää epätoivoisesti saada yhteyden äitiinsä. Hjorth kirjoittaa:

”Lapsen on voitava selvittää välit vanhempiensa kanssa, jotta hän löytää oman tahtonsa ja tiensä …”


Onko äiti kuollut on temaattisesti Perintötekijät-romaanin jatko-osa ja Toisto täydentää trilogian. Teoksessa palataan päähenkilön ja hänen äitinsä väliseen suhteeseen sekä Siihen Samaan, mitä tapahtui Perintötekijöiden Bergljotin lapsuudessa, ja jota hänen vanhempansa eivät suostuneet uskomaan.



Toistossa trauma on vahvasti läsnä. Se pakottaa kirjoittamaan. Se on se kauhea lähde, joka on täynnä kirskuvaa mustaa mönjää, jota vastaan muita keinoja ei ole kuin sanat. Sanat, jotka toistavat tapahtunutta. Sanat, jotka toiston kautta vangitsevat ja vangitsemisen kautta vapauttavat. 

Jos hyvin käy. 
Aina ei käy.
Ja mitä hyvin edes on? 
Ehkä riittää, jos käy riittävän hyvin ja voi hyväksyä sen, että riittävä on tarpeeksi.

Trauma on haava, jonka Hjorthin kirjojen päähenkilöt (ovatko he yksi, ovatko he monta) eivät voi antaa parantua. 

Mitä olisi ilman traumaa? 
Traumaa, joka on kaikkialla ruumiissa. On kuin sydän, jonka on lyötävä. Jonka on kuljetettava verta elimiin.

"[t]oisto on kuin kulumaton vaate, se istuu napakasti ja hellästi, ei purista eikä roiku."

Toisto on tuttu lohtu. Kauhea lohtu.

Trauma aktivoituu, kun Toiston päähenkilön viereen istuu konsertissa perhe (äiti, isä, teini-ikäinen tytär), joiden välistä kommunikaatiota päähenkilö tarkastelee omien kokemustensa läpi. Näkee, miten tytär on vanhempiensa armoilla. Miten tytär ei voi paeta, sillä mihin hän menisi. Hän istuu konsertissa ja hänen äitinsä vaatii häntä ottamaan takin pois. Tytär ei halua.

Äidin on valta iankaikkisesti. Tytär on alamainen. Tyttären alistettu asema on tunneli, josta päähenkilö valuu omaan teini-ikäänsä, jossa on äiti, joka kontrolloi tytärtään vimmaisesti. Vainoharhaisesti ja hysteerisesti.

Jossa on taustahenkilö. Isä, joka toisinaan saattaa pyytää, että äiti jättäisi tyttären rauhaan.

Toiston äiti on sietämätön ja kun käy ilmi, että äidin käytökselle on selittäviä syitä, on tämän tiedon kanssa vaikeaa ja hankaavaa olla. On tuskaista. On pimeää. Kaikki nurkat epämääräisiä hahmoja täynnä.


Hjorth käyttää toistoa kirjallisena, teosta rytmittävänä keinona, laastarin repimisenä haavan päältä yhä uudestaan jos toki - paradoksaalisesti - juuri Toistossa sen käyttö ei ole yhtä hallitsevaa kuin hänen aiemmissa romaaneissaan.  Hjorthin uusimmassa romaanissa toisto ei ole niinkään romaanin sisällä tapahtuvaa tekstuaalista liikettä kuin kokonaisvaltaisempaa, psykologista (pakko)liikehdintää.

Toistossa palataan vielä kerran ja mennään sinne, mihin Hjorth on aiemmissa romaaneissaan vihjannut.

Hjorthin värikartan hallitseva sävy on tiheä tumma. Sitä valaisee loistelampun kylmä valo. Tunnelma Toiston perhekuvauksissa tyttäreen kohdistuvine rajoituksineen tuo mieleen Sofia Coppolan elokuvan Virgin suicides

Toiston lukeminen tuntuu samalta kuin pakkasta ruiskutettaisiin suoraan suoniin. Kaikki ylimääräinen on karsittu. On vain se, jonka on pakko olla.



Vigdis Hjorth: Toisto
Norjankielinen alkuteos: Gjentakelsen
Suomentanut Katriina Huttunen
160 sivua
Kustantamo S&S (2024)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lauri Viita: Betonimylläri ja muita runoja - BAR Finland, 12

Jos nyt kävisi niin, että Alepan kassajonossa joku väittäisi, että Lauri Viidan Betonimylläri on paras koskaan Suomessa julkaistu esikoisteos, en alkaisi väittämään vastaan. Kirjan takakannesta löytyy seuraavia mainintoja: "Todella alkuperäinen, omalaatuinen kyky" (Lauri Viljanen, HS) "Hehkuvaa laavaa, joka vyöryy vastustamattoman sisäisen paineen alta." (Holger Lybäck, Finsk Tidskrift) "Suurta voi syntyä odottamatta, ja tässä näyttää tapahtuneen nousu suoraan huipulle." (Hämeen kansa) * Viidan esikoiskokoelman tyyppipiirteitä on runonsisäinen liikehdintä, jossa ylevä ja suuri muuttuu arkipäiväiseksi ja konkreettiseksi tai vaihtaa paikkaa usemman kerran.  Runo 'Alfhild' alkaa säkeillä: Äidit vain, nuo toivossa väkevät, Jumalan näkevät Ja päättyy säkeisiin: Niin suuri on Jumalan taivas ja maa, oi lapseni rakastakaa Näiden ylevien ja perinteisenkuuloisten säkeiden välissä isä ja äiti kulkevat peräkanaa ja morsiuspari ostaa p...

Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär

Kakkiaiset olivat enimmäkseen kilttejä ja rauhallisia maahisia, jotka eivät tehneet pahaa. Mutta nämä, jotka seisoivat tuijottamassa Ronjaa typerillä silmillään, olivat selvästikin tyytymättömiä. Ne röhkivät ja huokailivat, ja muuan niistä sanoi synkästi: - Miks vaa hää sillai tekkee? Ja pian muut yhtyivät kuoroon: - Miksvai hää sillai? Rikkomaks katon, miksvai noinikkä, noinikkä? Meidän perheen rakastetuin klassikko on Astrid Lindgrenin 'Ronja Ryövärintytär' (Ronja Rövardotter, 1981). Siitä, että näin on, olen hyvin iloinen, sillä tuskinpa voisi tyttölapselle olla parempaa kirjallista esikuvaa kuin Ronja. Koska olen lukenut teoksen useampia kertoja tyttärelleni, on ollut mukavaa, että Lindgrenin tarina on niin iki-koskettava, että se puhuttelee kerta toisensa jälkeen myös aikuista lukijaa. Kun tyttäreni oppi lukemaan, 'Ronja' oli ensimmäisiä kirjoja, jonka hän luki itsekseen. Hän on katsonut moneen kertaan myös teoksesta tehdyn elokuvan. Yksi Ronja-huip...

Rakas Viro -haaste -jatkuu kunnes 100 panosta kasassa

Elämässä on ihan tarpeeksi haastetta ilman uusiakin haasteita, mutta siitä huolimatta en voi vastustaa kiusausta perustaa viroaiheista haastetta. Kyllä sitä nyt yhden haasteen verran pitää rakkaan naapurin synttäreitä juhlia. Tehdäänpäs tämä nyt mahdollisimman helpoksi eli homma menee niin, että Rakas Viro-haasteeseen voi osallistua millä tahansa Viroon liittyvällä panoksella, kunhan kertoo asiasta tämän postauksen kommenteissa / somessa. Voi lukea virolaisia kirjoja, novelleja ja runoja. Katsoa virolaisia elokuvia. Käydä Virossa teatterissa tai muussa häppeningissä. Käydä virolaisten taiteilijoiden näyttelyissä. Matkustaa Viron ja kirjoittaa siitä matkakertomuksen. Ottaa valokuvan jostain virolaisesta kohteesta. Halata virolaista  ystävää. Käydä Eeestin herkussa ostamassa possulimua. Äänestää Viroa Euroviisuissa. Tai mitä nyt keksitkin. Ilmoita osallistumisestasi ja panoksestasi tämän haasteen kommenteissa. Nostan panokset tähän varsinaiseen ...